شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.

Urbanity

Welcome to انجمن تخصصی شهرسازی ایران, Guest! Log In or Sign Up
کاربر گرامی با عرض سلام، تقاضا داریم جهت استفاده از حداکثر امکانات تالار گفتگوی شهرسازان در سایت عضو شوید یا از کاربری فعلی خود وارد شويد . با تشکر
عضویت در انجمن شهرسازی ورود به انجمن شهرسازی


ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
زمان کنونی: ۳۰-۱-۱۳۹۳، ۰۳:۲۶ عصر
1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان
نویسنده: sharare36
آخرین ارسال: sharare36
پاسخ: 1
بازدید: 1191
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
نویسنده پیام
اعضای طلایی


امتیاز فعالیت درانجمن: 537
وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :215
سپاس های داده شده: 0
سپاس های دریافت شده: 58 در 54 پست
ارسال‌ها: 931
تاریخ عضویت: بهم ۱۳۸۸
اعتبار: 8

سپاس ها 548
سپاس شده 2191 بار در 667 ارسال

ارسال: #1
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
ساختار شبکه های ارتباطی به سه نوع تقسیم می شود:
الف) نوع شعاعی :در این نوع ،تمرکز در نقطه مرکزی قرار دارد و تمام خیابان ها به این مرکز ختم می شود و باعث می شود که خیابانها به صورت شعاع هایی در حول آن نقطه مرکزی افزایش یابند.
ب) نوع قطاعی :ساختار خیابان ها با در نظر گرفتن مساحتی از همه جهات بدون هیچ گونه محدودیتی قابلیت توسعه دارد .اغلب به منظور کوتاه کردن مسیر شکل توسعه دیاگونالی یا به صورت مورب می باشد .برای مسافت های طولانی امکانات زیادی در رابطه با نحوه کاربری آن وجود دارد.
ج) نوع دایره ای : ساختار متمرکز شده بر روی دایره ،فقط در زمان ارتباط به صورت شعاعی یا جهت کوتاه کردن مسیر قطاعی عمل می نماید.

همان طور که گفته شد ارتباط بین مرکز ها و نقاط اصلی یک مجموعه (شهر) توسط خیابان ها صورت می گیرد که به طور کلی به دو نوع تبدیل می شوند :

الف) ارتباط از طریق خیابان های کمربندی :

نکات مثبت :
- جهت ارتباط دادن به یک محیط مسکونی بزرگ قابل استفاده است.
- جهت بازیابی بسیار خوب است و راه های ورودی و خروجی با مسدود بودن یک بلوک توسط اتوبوس نیز قابل استفاده می باشد.

نکات منفی:
- قطع کردن راه های پیاده و ماشین رو؛
- بار زیاد بر روی قسمتی از ترافیک خارجی
- نا امنی در ترافیک به علت سرعت زیاد.

ب) ارتباط توسط خیابان های مستقیم:

نکات مثبت این خیابانها :
- جدا شدن دقیق راه های پیاده و اتوموبیل رو و ترافیک خارجی از محیط دور نگه داشته می شود .
- در زمانی که طراحی قسمتی از فضا مورد نظر باشد امکان کنترل و کاهش سرعت به منظور افزایش ضریب ایمنی وجود دارد.

نکات منفی:
- میزان ارتباطات محدود است (حداکثر طول خیابان های مستقیم 300 متر می باشد )به سختی جهت یابی می شود
- راه های ورودی و خروجی در زمانی که قسمتی از بلوکها مسدود می شوند ،مشکل می گردد و استفاده از خط اتوبوس ممکن نیست.

برش خیابان ها :

راه ها بر حسب ار ترافیکی به 6 دسته تقسیم می گردند که عبارتند از :

- راه های مستقل پیاده رو و عبور دوچرخه :

در طراحی این راه ها باید به موارد مختلفی توجه کرد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

باید حداکثر فاصله راه پیاده بین پارکینگ و درب ورودی منزل 100 متر باشد.

باید حداکثر فاصله بین راه خروجی و ورودی منزل برای آمبولانس و تانکر نفت وغیره 5m باشد

طراحی راه ها برای فضاهای مسکونی تاثیر بسیاری بر روی افراد محیط مسکونی مورد نظر دارد.



- راه های ماشین رو در فضای مسکونی :

خیابان ها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی ،معمولا از سنگ فرشهای مناسب ،قطعات بتنی یا موزایک ،مخلوطی از آسفالت یا آجر یا قطعات بتنی و سنگ های طبیعی ساخته می شود .این نوع راهها خود به سه نوع تبدیل می شوند:

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی تک واحدی

- راه های ماشین رو در محیط منازل زنجیره ای

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی در طبقات

راه های اتومبیل رو در محیط مسکونی دارای این خاصیت است که به علت اندازه های کوچکتر و تاسیسات ارتباطی محدودتر ،مخارج را کاهش می دهد و خواسته های مردم ساکن محیط را نیز برآورده می سازد.به پیاده ها و کودکان توجه خاصی مبذول می گردد و کلیه افراد به راحتی می توانند به مقاصد و منازل خود دسترسی داشته باشند.

خیابان های پخش کننده :

این خیابانها ،راه حلی برای مقابله با رفت و آمد ها با سرعت بسیار بالا و بروز نا امنی در ترافیک ،ارائه می دهند. وجود انحنا در طراحی این خیابانها و عقب نشینی و تعیین محل توقف اتومبیل ها موجب می شود که اتومبیل ها سرعت زیادی نداشته باشند .بنابراین ایمنی بیشتری در ترافیک و فضای بیشتری برای افراد پیاده به وجود آمده است .

خیابانهای پخش کننده اگرچه از نظر طراحی ،عرض پروفیل مساوی دارند اما از نظر رفت آمد یا قوسها و جرییات تفاوت زیادی ندارند ،زیرا در درجه اول به رفت آمد روان توجه شده است .توسعه ترافیک در درجه اول ،می تواند نه تنها برای اتومبیل ها در خیابانهای منتهی به محیط های مسکونی ،بلکه برای افراد پیاده نیز اشکالات زیادی را به وجود آورد که در زیر به چند نمونه آن اشره شده است :

1- درصد بالای خطر تصادف برای پیاده ها و کودکان به دلیل سرعت زیاد اتومبیلها

2- اشغال فضای زیاد خیابانها و پارکینگ ها

3- با آن که در طول روز ترافیک تراکم کمتری دارد ،استفاده از فضای خیابان برای بازی یا توقف به علت ناامنی امکان پذیر نیست

4- تکنیک های ترافیک و طراحی و نحوه کاربری و همچنین فضای مسکونی محدو گردیده است .

نسبت غلط به معنای واقعی عملکرد ترافیک و فضایی که به آن تعلق دارد ،از یک طرف و خواستهای مختلف فضاهای مسکونی و دیگر فضاها از طرف دیگر ،خطر های رفت آمد و غیر اقتصادی بودن طراحی خیابان ها را موجب می شود که برای این نواحی باید طراحی دیگری را نیز در نظر گرفت .

در تعیین آلترنتیو های مختلف برای انواع خیابانها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی باید مشخصات زیر را در نظر گرفت :

الف) خیابانها با کاربری برای افراد پیاده و دوچرخه سوارها (ترافیک آرام) در مقابل خیابانهای اتومبیل رو رو شانس مساوی دارند و حتی در اولویت قرار می گیرند.

ب) به منظور تامین ایمنی ترافیک و کاهش آلودگی محیط زیست، رفت و آمد در چنین خیابانهایی که صرفا به خیابانهای پخش کننده محیط مسکونی محدود می گردد مقدار سرعت پایین می باشد و حتی در موقعی سرعت به صورت گام به گام و بسیار آهسته انجام می گیرد.

ج) به منظور جدا نمودن فضاهای ترافیک و کاربری های مختلف توسط پروفیل های عرضی ، می توان از کاربری توامان کل مجموعه استفاده کرد.

د) طراحی و بخش مسکن در محدوده خیابانها باید با تزئیناتی همراه باشد و از خطوط و قطعات جداکننده جهت بهبود جزییات ترکیب فضا صرف نظر گردد. راه های محلی در محیط های مسکونی که اتومبیل رو هستند برای ارتباط فضای مسکونی کوچک با حداکثر 50 واحد مسکونی قابل اجراست. خیابان هاب مراکز مسکونی نیز جهت ارتباط دادن فضای مسکونی بزرگتر با بار ترافیک برای حداکثر 100 اتومبیل ایجاد می گردد.

منبع: پژوهشکده معماری و شهرسازی - adonis.ghatre.com
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.(عضویت رایگان است)
مطالب قبلی من :

امضاء:
در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس
هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس
۲۰-۵-۱۳۸۹ ۰۱:۵۳ عصر
مطالب ایشان افزودن سپاس پاسخ به من کلیک کنید
تبلیغات
موسسه کوبهنور وب

 سپاس شده توسط urban_designer

برای به روز رسانی موضوع کلیک کنیدMy-BB.Ir

موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  شبکه معابر Sharbati 0 313 ۱۳-۲-۱۳۹۲ ۰۴:۵۲ عصر
آخرین ارسال: Sharbati
  بررسی همخوانی ساختار های جدید در بافت های تاریخی Sharbati 0 305 ۱۳-۲-۱۳۹۲ ۰۵:۲۶ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  بازشناسی نشانه ها و نماد های هویت بخش با ساختار بافت تاریخی شهر سمنان Sharbati 0 482 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۱۰:۳۰ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  بازشناسی مفهوم و عملکرد ایوان در معماری ایرانی با تاکید بر تاثیر گذاری در ساختار معما Sharbati 0 808 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۱۰:۲۷ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  تبیین ساختار فضایی آرمانشهر نظامی Sharbati 0 371 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۰۶:۳۶ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  ساختار گردشگری - مذهبی کلانشهر مشهد gonash 0 345 ۲۸-۸-۱۳۹۱ ۰۱:۲۶ صبح
آخرین ارسال: gonash
  مبانی و ضوابط طراحی شبکه جمع آوری shiva1990 0 563 ۱۴-۴-۱۳۹۱ ۰۴:۴۷ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  عناصر اصلی شبکه فاضلاب shiva1990 0 517 ۱۳-۴-۱۳۹۱ ۱۲:۵۹ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  روند ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران شهری khodad 0 1,304 ۱۳-۷-۱۳۹۰ ۰۲:۲۱ عصر
آخرین ارسال: khodad
  کاربرد شبکه عصبي مصنوعي در مدل سازي توسعه شهري parvaneh89 0 2,087 ۵-۶-۱۳۹۰ ۰۹:۲۵ صبح
آخرین ارسال: parvaneh89

پرش به انجمن:


[-]
آخرین مطالب ارسال شده توسط اعضا
نظریه تونی گارنیه
شروع کننده:S-Fallahzadeh آخرین ارسال توسط:منصور91 پاسخ ها:12 مباحث پایه شهری و شهرسازی مشاهده:139 زمان:امروز
مدل آماده vray 3ds max
شروع کننده:nekho68 آخرین ارسال توسط:nekho68 پاسخ ها:0 سوالات و درخواست ها مشاهده:18 زمان:امروز
پوشش زنان ایرانی در گذر زمان
شروع کننده:ell shan آخرین ارسال توسط:ell shan پاسخ ها:15 تاريخ شهر و شهرسازی ايران مشاهده:604 زمان:امروز
من همه ی دنیا را تو دیدم ...(درد و دلی با مادر)
شروع کننده:niloufary آخرین ارسال توسط:niloufary پاسخ ها:0 فایل های صوتی و تصویری انجمن مشاهده:29 زمان:امروز
افتتاح بخش فایل های صوتی
شروع کننده:niloufary آخرین ارسال توسط:niloufary پاسخ ها:0 فایل های صوتی و تصویری انجمن مشاهده:8 زمان:امروز
آغاز به کار رادیو شهرساز ،رادیویی برای شهرسازان
شروع کننده:riazat آخرین ارسال توسط:niloufary پاسخ ها:10 اخبار انجمن شهرسازی ایران مشاهده:2937 زمان:امروز
بازار کار برا جغرافیا و برنامه ریزی شهری ؟؟؟؟
شروع کننده:m2_m299 آخرین ارسال توسط:mersad23 پاسخ ها:73 سوالات و درخواست ها مشاهده:28493 زمان:امروز
تبریک روز زن از طرف آقایان انجمن به خانمهای فرشته انجمن
شروع کننده:matin_mahdi آخرین ارسال توسط:Abbas3 پاسخ ها:18 تالار فرهنگ و هنر مشاهده:179 زمان:امروز
جزوه کامل برنامه ریزی منطقه ای دانشگاه تهران
شروع کننده:ell shan آخرین ارسال توسط:ell shan پاسخ ها:11 دروس کارشناسی شهرسازی مشاهده:397 زمان:امروز
دانلود ترجمه کامل کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته شهرسازی-دکتر فرهادی
شروع کننده:Sharbati آخرین ارسال توسط:ELHAM ARFA پاسخ ها:67 دانلود مقالات تخصصی شهرسازی مشاهده:1323 زمان:امروز
CDS ( مطالعه موردی: نوشهر )
شروع کننده:shamimrahimi آخرین ارسال توسط:mahsa_setare پاسخ ها:1 توسعه پایدار مشاهده:170 زمان:امروز
ساختمون فوق العاده بزرک و استثنایی در دبی
شروع کننده:S-Fallahzadeh آخرین ارسال توسط:S-Fallahzadeh پاسخ ها:0 مطالب جالب دیگر مشاهده:43 زمان:امروز
آموزش ارسال فایل صوتی در انجمن
شروع کننده:riazat آخرین ارسال توسط:riazat پاسخ ها:0 فایل های صوتی و تصویری انجمن مشاهده:31 زمان:امروز
کتاب مدیریت بحران از دکتر مازیار حسینی
شروع کننده:maryam taban آخرین ارسال توسط:maryam taban پاسخ ها:2 کتابخانه دیجیتالی شهرسازی مشاهده:58 زمان:امروز
Panorama************Vancouver
شروع کننده:S-Fallahzadeh آخرین ارسال توسط:S-Fallahzadeh پاسخ ها:6 مطالب جالب دیگر مشاهده:162 زمان:امروز
زاغه نشینی
شروع کننده:S-Fallahzadeh آخرین ارسال توسط:S-Fallahzadeh پاسخ ها:18 مسائل و مشکلات شهری و شهرسازی مشاهده:263 زمان:امروز
قانون جامع شهرسازي و معماري كشور
شروع کننده:S-Fallahzadeh آخرین ارسال توسط:زحمت کش1 پاسخ ها:25 سوالات و درخواست ها مشاهده:962 زمان:امروز
نکاتی از کوین لینچ
شروع کننده:S-Fallahzadeh آخرین ارسال توسط:S-Fallahzadeh پاسخ ها:19 مباحث پایه شهری و شهرسازی مشاهده:259 زمان:امروز
بهترین های جهان در حوزه ی حمل و نقل
شروع کننده:S-Fallahzadeh آخرین ارسال توسط:S-Fallahzadeh پاسخ ها:11 مبانی مهندسی تأسيسات شهری مشاهده:223 زمان:امروز
ابنزر هاوارد و شهر های باغ مانند
شروع کننده:S-Fallahzadeh آخرین ارسال توسط:S-Fallahzadeh پاسخ ها:11 مباحث پایه شهری و شهرسازی مشاهده:202 زمان:امروز
urbanism

شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.