شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.

Urbanity

Welcome to انجمن تخصصی شهرسازی ایران, Guest! Log In or Sign Up
کاربر گرامی با عرض سلام، تقاضا داریم جهت استفاده از حداکثر امکانات تالار گفتگوی شهرسازان در سایت عضو شوید یا از کاربری فعلی خود وارد شويد . با تشکر
عضویت در انجمن شهرسازی ورود به انجمن شهرسازی


ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
زمان کنونی: ۵-۲-۱۳۹۳، ۱۱:۰۴ صبح
1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان
نویسنده: sharare36
آخرین ارسال: sharare36
پاسخ: 1
بازدید: 1192
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
نویسنده پیام
اعضای طلایی


امتیاز فعالیت درانجمن: 537
وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :215
سپاس های داده شده: 0
سپاس های دریافت شده: 65 در 58 پست
ارسال‌ها: 931
تاریخ عضویت: بهم ۱۳۸۸
اعتبار: 8

سپاس ها 548
سپاس شده 2191 بار در 667 ارسال

ارسال: #1
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
ساختار شبکه های ارتباطی به سه نوع تقسیم می شود:
الف) نوع شعاعی :در این نوع ،تمرکز در نقطه مرکزی قرار دارد و تمام خیابان ها به این مرکز ختم می شود و باعث می شود که خیابانها به صورت شعاع هایی در حول آن نقطه مرکزی افزایش یابند.
ب) نوع قطاعی :ساختار خیابان ها با در نظر گرفتن مساحتی از همه جهات بدون هیچ گونه محدودیتی قابلیت توسعه دارد .اغلب به منظور کوتاه کردن مسیر شکل توسعه دیاگونالی یا به صورت مورب می باشد .برای مسافت های طولانی امکانات زیادی در رابطه با نحوه کاربری آن وجود دارد.
ج) نوع دایره ای : ساختار متمرکز شده بر روی دایره ،فقط در زمان ارتباط به صورت شعاعی یا جهت کوتاه کردن مسیر قطاعی عمل می نماید.

همان طور که گفته شد ارتباط بین مرکز ها و نقاط اصلی یک مجموعه (شهر) توسط خیابان ها صورت می گیرد که به طور کلی به دو نوع تبدیل می شوند :

الف) ارتباط از طریق خیابان های کمربندی :

نکات مثبت :
- جهت ارتباط دادن به یک محیط مسکونی بزرگ قابل استفاده است.
- جهت بازیابی بسیار خوب است و راه های ورودی و خروجی با مسدود بودن یک بلوک توسط اتوبوس نیز قابل استفاده می باشد.

نکات منفی:
- قطع کردن راه های پیاده و ماشین رو؛
- بار زیاد بر روی قسمتی از ترافیک خارجی
- نا امنی در ترافیک به علت سرعت زیاد.

ب) ارتباط توسط خیابان های مستقیم:

نکات مثبت این خیابانها :
- جدا شدن دقیق راه های پیاده و اتوموبیل رو و ترافیک خارجی از محیط دور نگه داشته می شود .
- در زمانی که طراحی قسمتی از فضا مورد نظر باشد امکان کنترل و کاهش سرعت به منظور افزایش ضریب ایمنی وجود دارد.

نکات منفی:
- میزان ارتباطات محدود است (حداکثر طول خیابان های مستقیم 300 متر می باشد )به سختی جهت یابی می شود
- راه های ورودی و خروجی در زمانی که قسمتی از بلوکها مسدود می شوند ،مشکل می گردد و استفاده از خط اتوبوس ممکن نیست.

برش خیابان ها :

راه ها بر حسب ار ترافیکی به 6 دسته تقسیم می گردند که عبارتند از :

- راه های مستقل پیاده رو و عبور دوچرخه :

در طراحی این راه ها باید به موارد مختلفی توجه کرد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

باید حداکثر فاصله راه پیاده بین پارکینگ و درب ورودی منزل 100 متر باشد.

باید حداکثر فاصله بین راه خروجی و ورودی منزل برای آمبولانس و تانکر نفت وغیره 5m باشد

طراحی راه ها برای فضاهای مسکونی تاثیر بسیاری بر روی افراد محیط مسکونی مورد نظر دارد.



- راه های ماشین رو در فضای مسکونی :

خیابان ها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی ،معمولا از سنگ فرشهای مناسب ،قطعات بتنی یا موزایک ،مخلوطی از آسفالت یا آجر یا قطعات بتنی و سنگ های طبیعی ساخته می شود .این نوع راهها خود به سه نوع تبدیل می شوند:

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی تک واحدی

- راه های ماشین رو در محیط منازل زنجیره ای

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی در طبقات

راه های اتومبیل رو در محیط مسکونی دارای این خاصیت است که به علت اندازه های کوچکتر و تاسیسات ارتباطی محدودتر ،مخارج را کاهش می دهد و خواسته های مردم ساکن محیط را نیز برآورده می سازد.به پیاده ها و کودکان توجه خاصی مبذول می گردد و کلیه افراد به راحتی می توانند به مقاصد و منازل خود دسترسی داشته باشند.

خیابان های پخش کننده :

این خیابانها ،راه حلی برای مقابله با رفت و آمد ها با سرعت بسیار بالا و بروز نا امنی در ترافیک ،ارائه می دهند. وجود انحنا در طراحی این خیابانها و عقب نشینی و تعیین محل توقف اتومبیل ها موجب می شود که اتومبیل ها سرعت زیادی نداشته باشند .بنابراین ایمنی بیشتری در ترافیک و فضای بیشتری برای افراد پیاده به وجود آمده است .

خیابانهای پخش کننده اگرچه از نظر طراحی ،عرض پروفیل مساوی دارند اما از نظر رفت آمد یا قوسها و جرییات تفاوت زیادی ندارند ،زیرا در درجه اول به رفت آمد روان توجه شده است .توسعه ترافیک در درجه اول ،می تواند نه تنها برای اتومبیل ها در خیابانهای منتهی به محیط های مسکونی ،بلکه برای افراد پیاده نیز اشکالات زیادی را به وجود آورد که در زیر به چند نمونه آن اشره شده است :

1- درصد بالای خطر تصادف برای پیاده ها و کودکان به دلیل سرعت زیاد اتومبیلها

2- اشغال فضای زیاد خیابانها و پارکینگ ها

3- با آن که در طول روز ترافیک تراکم کمتری دارد ،استفاده از فضای خیابان برای بازی یا توقف به علت ناامنی امکان پذیر نیست

4- تکنیک های ترافیک و طراحی و نحوه کاربری و همچنین فضای مسکونی محدو گردیده است .

نسبت غلط به معنای واقعی عملکرد ترافیک و فضایی که به آن تعلق دارد ،از یک طرف و خواستهای مختلف فضاهای مسکونی و دیگر فضاها از طرف دیگر ،خطر های رفت آمد و غیر اقتصادی بودن طراحی خیابان ها را موجب می شود که برای این نواحی باید طراحی دیگری را نیز در نظر گرفت .

در تعیین آلترنتیو های مختلف برای انواع خیابانها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی باید مشخصات زیر را در نظر گرفت :

الف) خیابانها با کاربری برای افراد پیاده و دوچرخه سوارها (ترافیک آرام) در مقابل خیابانهای اتومبیل رو رو شانس مساوی دارند و حتی در اولویت قرار می گیرند.

ب) به منظور تامین ایمنی ترافیک و کاهش آلودگی محیط زیست، رفت و آمد در چنین خیابانهایی که صرفا به خیابانهای پخش کننده محیط مسکونی محدود می گردد مقدار سرعت پایین می باشد و حتی در موقعی سرعت به صورت گام به گام و بسیار آهسته انجام می گیرد.

ج) به منظور جدا نمودن فضاهای ترافیک و کاربری های مختلف توسط پروفیل های عرضی ، می توان از کاربری توامان کل مجموعه استفاده کرد.

د) طراحی و بخش مسکن در محدوده خیابانها باید با تزئیناتی همراه باشد و از خطوط و قطعات جداکننده جهت بهبود جزییات ترکیب فضا صرف نظر گردد. راه های محلی در محیط های مسکونی که اتومبیل رو هستند برای ارتباط فضای مسکونی کوچک با حداکثر 50 واحد مسکونی قابل اجراست. خیابان هاب مراکز مسکونی نیز جهت ارتباط دادن فضای مسکونی بزرگتر با بار ترافیک برای حداکثر 100 اتومبیل ایجاد می گردد.

منبع: پژوهشکده معماری و شهرسازی - adonis.ghatre.com
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.(عضویت رایگان است)
مطالب قبلی من :

امضاء:
در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس
هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس
۲۰-۵-۱۳۸۹ ۰۱:۵۳ عصر
مطالب ایشان افزودن سپاس پاسخ به من کلیک کنید
تبلیغات
موسسه کوبهنور وب

 سپاس شده توسط urban_designer

برای به روز رسانی موضوع کلیک کنیدMy-BB.Ir

موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  شبکه معابر Sharbati 0 315 ۱۳-۲-۱۳۹۲ ۰۴:۵۲ عصر
آخرین ارسال: Sharbati
  بررسی همخوانی ساختار های جدید در بافت های تاریخی Sharbati 0 306 ۱۳-۲-۱۳۹۲ ۰۵:۲۶ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  بازشناسی نشانه ها و نماد های هویت بخش با ساختار بافت تاریخی شهر سمنان Sharbati 0 486 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۱۰:۳۰ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  بازشناسی مفهوم و عملکرد ایوان در معماری ایرانی با تاکید بر تاثیر گذاری در ساختار معما Sharbati 0 819 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۱۰:۲۷ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  تبیین ساختار فضایی آرمانشهر نظامی Sharbati 0 375 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۰۶:۳۶ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  ساختار گردشگری - مذهبی کلانشهر مشهد gonash 0 348 ۲۸-۸-۱۳۹۱ ۰۱:۲۶ صبح
آخرین ارسال: gonash
  مبانی و ضوابط طراحی شبکه جمع آوری shiva1990 0 567 ۱۴-۴-۱۳۹۱ ۰۴:۴۷ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  عناصر اصلی شبکه فاضلاب shiva1990 0 517 ۱۳-۴-۱۳۹۱ ۱۲:۵۹ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  روند ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران شهری khodad 0 1,310 ۱۳-۷-۱۳۹۰ ۰۲:۲۱ عصر
آخرین ارسال: khodad
  کاربرد شبکه عصبي مصنوعي در مدل سازي توسعه شهري parvaneh89 0 2,099 ۵-۶-۱۳۹۰ ۰۹:۲۵ صبح
آخرین ارسال: parvaneh89

پرش به انجمن:


[-]
آخرین مطالب ارسال شده توسط اعضا
فایل های آموزشی gis
شروع کننده:mariii آخرین ارسال توسط:mariii پاسخ ها:4 آموزش نرم افزار مشاهده:86 زمان:امروز
تحلیل فضاهای شهری
شروع کننده:mariii آخرین ارسال توسط:mariii پاسخ ها:2 مقالات طراحی شهری مشاهده:106 زمان:امروز
مقاله و کتاب و سایت وهر چیز دیگه
شروع کننده:Hesampc آخرین ارسال توسط:Hesampc پاسخ ها:0 مبانی برنامه ریزی شهری و منطقه ای مشاهده:26 زمان:امروز
کتاب مدیریت بحران از دکتر مازیار حسینی
شروع کننده:maryam taban آخرین ارسال توسط:maryam taban پاسخ ها:7 کتابخانه دیجیتالی شهرسازی مشاهده:286 زمان:امروز
سيستم حسابداري شهرداريها
شروع کننده:زحمت کش1 آخرین ارسال توسط:sajad13671367 پاسخ ها:2 کتابخانه دیجیتالی شهرسازی مشاهده:60 زمان:امروز
نظریه شناختی گشتالت
شروع کننده:maryam taban آخرین ارسال توسط:maryam taban پاسخ ها:9 کتابخانه دیجیتالی شهرسازی مشاهده:331 زمان:امروز
معرفی شهر ملبورن
شروع کننده:maryam taban آخرین ارسال توسط:maryam taban پاسخ ها:5 مطالب جالب دیگر مشاهده:213 زمان:امروز
پروژه طرح 5
شروع کننده:behnam.g آخرین ارسال توسط:behnam.g پاسخ ها:19 طرح شهرسازی 5 مشاهده:767 زمان:امروز
نقد و تحلیل ایستگاه اتوبوس
شروع کننده:mariii آخرین ارسال توسط:mariii پاسخ ها:0 مقالات بدون دسته بندی مشاهده:48 زمان:امروز
بلایا و مخاطرات زمين
شروع کننده:mariii آخرین ارسال توسط:mariii پاسخ ها:0 مديريت بحران ،سوانح و بلاياي سكونتگاههاي انساني مشاهده:39 زمان:امروز
حل نمونه سوال تحلیلی تشریحی-تمرین فرآیند برنامه ریزی
شروع کننده:ehsan_amini_49 آخرین ارسال توسط:You$efi پاسخ ها:21 کلاس مرحله دوم کنکور برنامه ریزی شهری،منطقه ای و مدیریت شهری مشاهده:134 زمان:دیروز
نور در شهر
شروع کننده:mariii آخرین ارسال توسط:mariii پاسخ ها:0 مقالات بدون دسته بندی مشاهده:74 زمان:دیروز
درخواست طرح جامع بهشهر مازندران
شروع کننده:afsaneh keshavarz emami آخرین ارسال توسط:baharm66 پاسخ ها:1 سوالات و درخواست ها مشاهده:43 زمان:دیروز
شهر پترا در اردن
شروع کننده:mariii آخرین ارسال توسط:mariii پاسخ ها:0 مطالب جالب دیگر مشاهده:53 زمان:دیروز
طراحي لبه اب
شروع کننده:sayna آخرین ارسال توسط:NAji.NP پاسخ ها:1 کتابخانه دیجیتالی شهرسازی مشاهده:1703 زمان:دیروز
art
شروع کننده:mhdeslami آخرین ارسال توسط:BAHARAK پاسخ ها:1 دانلود مقالات شهرسازی مشاهده:64 زمان:دیروز
سیاست های مسکن در ترکیه
شروع کننده:baran_666 آخرین ارسال توسط:mariii پاسخ ها:6 سوالات و درخواست ها مشاهده:189 زمان:دیروز
The knowledge that shapes the city: The human city beneath the social city
شروع کننده:elhamsaadatfar آخرین ارسال توسط:elhamsaadatfar پاسخ ها:2 دانلود مقالات انگلیسی مشاهده:117 زمان:دیروز
مقاله ای از بیل هیلیر
شروع کننده:elhamsaadatfar آخرین ارسال توسط:elhamsaadatfar پاسخ ها:2 دانلود مقالات انگلیسی مشاهده:149 زمان:دیروز
The art of place and the science of space
شروع کننده:elhamsaadatfar آخرین ارسال توسط:elhamsaadatfar پاسخ ها:2 دانلود مقالات انگلیسی مشاهده:150 زمان:دیروز
urbanism

شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.