شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.

Urbanity

Welcome to انجمن تخصصی شهرسازی ایران, Guest! Log In or Sign Up
کاربر گرامی با عرض سلام، تقاضا داریم جهت استفاده از حداکثر امکانات تالار گفتگوی شهرسازان در سایت عضو شوید یا از کاربری فعلی خود وارد شويد . با تشکر
عضویت در انجمن شهرسازی ورود به انجمن شهرسازی

معرفي کالا و خدمات شما در اين صفحه

هر 24 ساعت کالا و خدمات شما براي 12000 نفر نمايش داده مي شود


ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
زمان کنونی: ۲-۵-۱۳۹۳، ۰۹:۱۴ عصر
1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان
نویسنده: sharare36
آخرین ارسال: sharare36
پاسخ: 1
بازدید: 1200
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
نویسنده پیام
اعضای طلایی


امتیاز فعالیت درانجمن: 688
وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :215
سپاس های داده شده: 0
سپاس های دریافت شده: 82 در 68 پست
ارسال‌ها: 931
تاریخ عضویت: بهم ۱۳۸۸
اعتبار: 8

سپاس ها 548
سپاس شده 2191 بار در 667 ارسال

ارسال: #1
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
ساختار شبکه های ارتباطی به سه نوع تقسیم می شود:
الف) نوع شعاعی :در این نوع ،تمرکز در نقطه مرکزی قرار دارد و تمام خیابان ها به این مرکز ختم می شود و باعث می شود که خیابانها به صورت شعاع هایی در حول آن نقطه مرکزی افزایش یابند.
ب) نوع قطاعی :ساختار خیابان ها با در نظر گرفتن مساحتی از همه جهات بدون هیچ گونه محدودیتی قابلیت توسعه دارد .اغلب به منظور کوتاه کردن مسیر شکل توسعه دیاگونالی یا به صورت مورب می باشد .برای مسافت های طولانی امکانات زیادی در رابطه با نحوه کاربری آن وجود دارد.
ج) نوع دایره ای : ساختار متمرکز شده بر روی دایره ،فقط در زمان ارتباط به صورت شعاعی یا جهت کوتاه کردن مسیر قطاعی عمل می نماید.

همان طور که گفته شد ارتباط بین مرکز ها و نقاط اصلی یک مجموعه (شهر) توسط خیابان ها صورت می گیرد که به طور کلی به دو نوع تبدیل می شوند :

الف) ارتباط از طریق خیابان های کمربندی :

نکات مثبت :
- جهت ارتباط دادن به یک محیط مسکونی بزرگ قابل استفاده است.
- جهت بازیابی بسیار خوب است و راه های ورودی و خروجی با مسدود بودن یک بلوک توسط اتوبوس نیز قابل استفاده می باشد.

نکات منفی:
- قطع کردن راه های پیاده و ماشین رو؛
- بار زیاد بر روی قسمتی از ترافیک خارجی
- نا امنی در ترافیک به علت سرعت زیاد.

ب) ارتباط توسط خیابان های مستقیم:

نکات مثبت این خیابانها :
- جدا شدن دقیق راه های پیاده و اتوموبیل رو و ترافیک خارجی از محیط دور نگه داشته می شود .
- در زمانی که طراحی قسمتی از فضا مورد نظر باشد امکان کنترل و کاهش سرعت به منظور افزایش ضریب ایمنی وجود دارد.

نکات منفی:
- میزان ارتباطات محدود است (حداکثر طول خیابان های مستقیم 300 متر می باشد )به سختی جهت یابی می شود
- راه های ورودی و خروجی در زمانی که قسمتی از بلوکها مسدود می شوند ،مشکل می گردد و استفاده از خط اتوبوس ممکن نیست.

برش خیابان ها :

راه ها بر حسب ار ترافیکی به 6 دسته تقسیم می گردند که عبارتند از :

- راه های مستقل پیاده رو و عبور دوچرخه :

در طراحی این راه ها باید به موارد مختلفی توجه کرد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

باید حداکثر فاصله راه پیاده بین پارکینگ و درب ورودی منزل 100 متر باشد.

باید حداکثر فاصله بین راه خروجی و ورودی منزل برای آمبولانس و تانکر نفت وغیره 5m باشد

طراحی راه ها برای فضاهای مسکونی تاثیر بسیاری بر روی افراد محیط مسکونی مورد نظر دارد.



- راه های ماشین رو در فضای مسکونی :

خیابان ها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی ،معمولا از سنگ فرشهای مناسب ،قطعات بتنی یا موزایک ،مخلوطی از آسفالت یا آجر یا قطعات بتنی و سنگ های طبیعی ساخته می شود .این نوع راهها خود به سه نوع تبدیل می شوند:

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی تک واحدی

- راه های ماشین رو در محیط منازل زنجیره ای

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی در طبقات

راه های اتومبیل رو در محیط مسکونی دارای این خاصیت است که به علت اندازه های کوچکتر و تاسیسات ارتباطی محدودتر ،مخارج را کاهش می دهد و خواسته های مردم ساکن محیط را نیز برآورده می سازد.به پیاده ها و کودکان توجه خاصی مبذول می گردد و کلیه افراد به راحتی می توانند به مقاصد و منازل خود دسترسی داشته باشند.

خیابان های پخش کننده :

این خیابانها ،راه حلی برای مقابله با رفت و آمد ها با سرعت بسیار بالا و بروز نا امنی در ترافیک ،ارائه می دهند. وجود انحنا در طراحی این خیابانها و عقب نشینی و تعیین محل توقف اتومبیل ها موجب می شود که اتومبیل ها سرعت زیادی نداشته باشند .بنابراین ایمنی بیشتری در ترافیک و فضای بیشتری برای افراد پیاده به وجود آمده است .

خیابانهای پخش کننده اگرچه از نظر طراحی ،عرض پروفیل مساوی دارند اما از نظر رفت آمد یا قوسها و جرییات تفاوت زیادی ندارند ،زیرا در درجه اول به رفت آمد روان توجه شده است .توسعه ترافیک در درجه اول ،می تواند نه تنها برای اتومبیل ها در خیابانهای منتهی به محیط های مسکونی ،بلکه برای افراد پیاده نیز اشکالات زیادی را به وجود آورد که در زیر به چند نمونه آن اشره شده است :

1- درصد بالای خطر تصادف برای پیاده ها و کودکان به دلیل سرعت زیاد اتومبیلها

2- اشغال فضای زیاد خیابانها و پارکینگ ها

3- با آن که در طول روز ترافیک تراکم کمتری دارد ،استفاده از فضای خیابان برای بازی یا توقف به علت ناامنی امکان پذیر نیست

4- تکنیک های ترافیک و طراحی و نحوه کاربری و همچنین فضای مسکونی محدو گردیده است .

نسبت غلط به معنای واقعی عملکرد ترافیک و فضایی که به آن تعلق دارد ،از یک طرف و خواستهای مختلف فضاهای مسکونی و دیگر فضاها از طرف دیگر ،خطر های رفت آمد و غیر اقتصادی بودن طراحی خیابان ها را موجب می شود که برای این نواحی باید طراحی دیگری را نیز در نظر گرفت .

در تعیین آلترنتیو های مختلف برای انواع خیابانها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی باید مشخصات زیر را در نظر گرفت :

الف) خیابانها با کاربری برای افراد پیاده و دوچرخه سوارها (ترافیک آرام) در مقابل خیابانهای اتومبیل رو رو شانس مساوی دارند و حتی در اولویت قرار می گیرند.

ب) به منظور تامین ایمنی ترافیک و کاهش آلودگی محیط زیست، رفت و آمد در چنین خیابانهایی که صرفا به خیابانهای پخش کننده محیط مسکونی محدود می گردد مقدار سرعت پایین می باشد و حتی در موقعی سرعت به صورت گام به گام و بسیار آهسته انجام می گیرد.

ج) به منظور جدا نمودن فضاهای ترافیک و کاربری های مختلف توسط پروفیل های عرضی ، می توان از کاربری توامان کل مجموعه استفاده کرد.

د) طراحی و بخش مسکن در محدوده خیابانها باید با تزئیناتی همراه باشد و از خطوط و قطعات جداکننده جهت بهبود جزییات ترکیب فضا صرف نظر گردد. راه های محلی در محیط های مسکونی که اتومبیل رو هستند برای ارتباط فضای مسکونی کوچک با حداکثر 50 واحد مسکونی قابل اجراست. خیابان هاب مراکز مسکونی نیز جهت ارتباط دادن فضای مسکونی بزرگتر با بار ترافیک برای حداکثر 100 اتومبیل ایجاد می گردد.

منبع: پژوهشکده معماری و شهرسازی - adonis.ghatre.com
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.(عضویت رایگان است)
مطالب قبلی من :

امضاء:
در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس
هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس
۲۰-۵-۱۳۸۹ ۰۱:۵۳ عصر
مطالب ایشان افزودن سپاس پاسخ به من کلیک کنید
تبلیغات
بهترین کلاس کنکور ارشد شهرسازی و طراحی شهری و برنامه ریزی شهری و مدیریت شهریموسسه کوبه

 سپاس شده توسط urban_designer

برای به روز رسانی موضوع کلیک کنیدMy-BB.Ir

موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  شبکه معابر Sharbati 1 355 ۲-۴-۱۳۹۳ ۰۱:۵۲ عصر
آخرین ارسال: zahra2130
  بررسی همخوانی ساختار های جدید در بافت های تاریخی Sharbati 1 343 ۲-۴-۱۳۹۳ ۱۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: zahra2130
  بازشناسی مفهوم و عملکرد ایوان در معماری ایرانی با تاکید بر تاثیر گذاری در ساختار معما Sharbati 2 961 ۱-۴-۱۳۹۳ ۰۷:۵۷ صبح
آخرین ارسال: *مهسا*
  ارزيابی كنش متقابل حوزه های نفوذ شهری در شبکه شهری با استفاده از مدل جاذبه sare12 0 128 ۲۹-۲-۱۳۹۳ ۰۷:۳۲ عصر
آخرین ارسال: sare12
  بازشناسی نشانه ها و نماد های هویت بخش با ساختار بافت تاریخی شهر سمنان Sharbati 0 543 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۱۰:۳۰ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  تبیین ساختار فضایی آرمانشهر نظامی Sharbati 0 442 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۰۶:۳۶ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  ساختار گردشگری - مذهبی کلانشهر مشهد gonash 0 362 ۲۸-۸-۱۳۹۱ ۰۱:۲۶ صبح
آخرین ارسال: gonash
  مبانی و ضوابط طراحی شبکه جمع آوری shiva1990 0 593 ۱۴-۴-۱۳۹۱ ۰۴:۴۷ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  عناصر اصلی شبکه فاضلاب shiva1990 0 530 ۱۳-۴-۱۳۹۱ ۱۲:۵۹ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  روند ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران شهری khodad 0 1,327 ۱۳-۷-۱۳۹۰ ۰۲:۲۱ عصر
آخرین ارسال: khodad

پرش به انجمن:


[-]
آخرین مطالب ارسال شده توسط اعضا
هویت شهری (urban identity)
شروع کننده:سيد محسن موسوي آخرین ارسال توسط:hamid bahri پاسخ ها:3 درك و بيان محيط شهر مشاهده:267 زمان:امروز
کلاس مجازی مشاوره و برنامه ریزی کنکور ارشد طراحی شهری
شروع کننده:mehdizade آخرین ارسال توسط:9011403115 پاسخ ها:4 کلاس کنکور تئوری طراحی شهری-مرحله اول مشاهده:46 زمان:امروز
پاور مجموعه شهری مورد نیاز کارگاه مطالعات وطرح1
شروع کننده:bastani72 آخرین ارسال توسط:معصومه فرجی پاسخ ها:3 كارگاه مطالعات شهری مشاهده:176 زمان:امروز
پروژه طرح شهرسازی 2*کار گروهیم* +نظرسنجی
شروع کننده:*•●FallahZaDeh●•* آخرین ارسال توسط:Abbas3 پاسخ ها:87 طرح شهرسازی 2 مشاهده:871 زمان:امروز
در انتخاب رشته دانشگاه آزاد کمکون کنید
شروع کننده:dwg آخرین ارسال توسط:irani پاسخ ها:6 سوالات و درخواست ها مشاهده:224 زمان:امروز
طرح شهرسازی
شروع کننده:taftazan آخرین ارسال توسط:mehrab65 پاسخ ها:2 طرح شهرسازی 3 مشاهده:103 زمان:امروز
لینک تمام خلاصه های کتاب و جزوه های موجود تو سایت
شروع کننده:*•●FallahZaDeh●•* آخرین ارسال توسط:*•●FallahZaDeh●•* پاسخ ها:25 تالار خلاصه نویسی مشاهده:929 زمان:امروز
پاورپوینت کتاب طراحی فضای شهری-دکتر علی مدنی پور
شروع کننده:Sharbati آخرین ارسال توسط:bastani72 پاسخ ها:41 مقالات طراحی شهری مشاهده:4233 زمان:امروز
امنیت
شروع کننده:taftazan آخرین ارسال توسط:bastani72 پاسخ ها:2 مقالات بدون دسته بندی مشاهده:437 زمان:امروز
53 نکته اطلاعات عمومی از نظام برنامه ریزی در ایران و شهرسازی
شروع کننده:sajjad 21 آخرین ارسال توسط:shahrsaz 1993 پاسخ ها:5 مباحث عمومی شهرسازی ایران مشاهده:248 زمان:امروز
تصویر پانوراما
شروع کننده:dashjavad آخرین ارسال توسط:sajad13671367 پاسخ ها:4 سوالات و درخواست ها مشاهده:130 زمان:امروز
شهرسازی ومعماری اسلامی
شروع کننده:taftazan آخرین ارسال توسط:taftazan پاسخ ها:8 تالار فرهنگ و هنر مشاهده:227 زمان:امروز
ارزيابي مسائل كالبدي و عملكردي بافت هاي فرسوده شهري و ارائه راهكارهاي كيفيت محيطي
شروع کننده:taftazan آخرین ارسال توسط:taftazan پاسخ ها:0 مقالات بافت فرسوده مشاهده:79 زمان:امروز
فرآیند ادراک و شناخت
شروع کننده:atefeh.d آخرین ارسال توسط:aygon پاسخ ها:6 دروس کارشناسی شهرسازی مشاهده:180 زمان:امروز
پاتوق در فضای شهری
شروع کننده:*•●FallahZaDeh●•* آخرین ارسال توسط:الهام م پاسخ ها:12 مقالات طراحی شهری مشاهده:189 زمان:امروز
جزوه روش تحقیق-خلاصه کتاب روش تحقیق در معماری از لیندا گروت و همکاران
شروع کننده:maryam taban آخرین ارسال توسط:taftazan پاسخ ها:3 روش تحقيق در شهرسازی مشاهده:223 زمان:امروز
همه باهم خواهیم آمد.
شروع کننده:مهندس رضا توکلی آخرین ارسال توسط:maryam taban پاسخ ها:4 دانلود مقالات شهرسازی مشاهده:110 زمان:امروز
همایش آسیب شناسی نظام آموزش مهندسی شهرسازی در کشور
شروع کننده:riazat آخرین ارسال توسط:riazat پاسخ ها:0 اطلاعیه ها مشاهده:123 زمان:امروز
فقط ببینید..............
شروع کننده:bastani72 آخرین ارسال توسط:bastani72 پاسخ ها:0 گالری تصاویر مشاهده:120 زمان:دیروز
مقاله نقش غالب الگوهای عام اولیه در طراحی محله های مسکونی معاصر
شروع کننده:دنیا70 آخرین ارسال توسط:bastani72 پاسخ ها:1 مقالات مربوط به الگوهای طراحی شهری مشاهده:90 زمان:دیروز
urbanism

شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.