تبلیغات متنی شما در این بخش
  • کلاس GIS کاربردی در شهرسازی

    اطلاعات و پیش ثبت نام کلاس جی آی اس در شهرسازی

    http://urbanity.ir/form/view.php?id=10211
  • کلاس بافت فرسوده در شهرسازی

    جهت آمادگی برای کار در دفاتر نوسازی و شرکت ها

    ثبت نام به زودی
  • کلاس آزمون نظام مهندسی شهرسازی

    شرکت در این کلاس برای همه شهرسازان لازم است

    ثبت نام
  • کلاس سیتی انجین CityEngine

    نرم افزار جدید و کاربردی برای طرح های شهری و سه بعدی سازی شهر

    ثبت نام
آخرین محصولات فروشگاه انجمن
کاریابی انجمن شهرسازی

جهت عضویت در کاریابی کلیک کنید

محل تبلیغات در انجمن ما ، تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه است !

. هنگامی که رادیو پخش زنده دارد شما میتوانید با مراجعه به همین صفحه به رادیو شهرساز گوش کنید.جهت پخش همایش ها و کلاس های خود با 09128989801 تماس بگیرید

موضوع : مُسَکّن پُردَرد

#1
حدود 10 سالی می شود که مشهد روز به روز از نظر ترافیکی شرایط وخیم تری پیدا می کند. بحث کلیشه ای تراکم فروشی غیر قانونی و ساخت و ساز حتی در پیلوت ها و پارکینگ ها این روزها رنگ جدی تری به خود گرفته است. کاربری هایی که نیاز به پارکینگشان بالاست کمتر توجهی به احداث پارکینگ دارند و فقط و فقط سود بیشتر را مدنظر قرار می دهند . از طرفی شهرداری با چشم پوشی (حالا به هر دلیلی) از این قضیه ، یعنی ساخت پارکینگ کافی و مطلوب توسط کاربری های درحال ساخت در حادتر شدن مشکلات ترافیک شهری تاثیر فراوانی دارد. هر سال با شروع فصول مسافرتهای برون شهریِ مردم ، سیل مسافران ، وارد مشهد شده و ازدحام عجیبی از نظر تراکم وسایط نقلیه به وجود می آید . طرحهای موقتی فراوانی از جمله محدودیت تردد در مسیرهای منتهی به حرم در ساعات نزدیک به اوقات شرعی و یا در طول روز ، ممنوعیت تردد خودروهای پلاک مشهد در محدوده اطراف حرم و امثال این ها اجرا شده است که هیچکدام توفیق چندانی نیافته اند.

امسال اما ، طرحی به ظاهر مشترک از سوی راهنمایی و رانندگی مشهد و شهرداری آن تحت عنوان طرح زوج و فرد اجرا می شود . طرحی که شاید بیش از توجه به میزان کارایی آن تحت تاثیر اجرایش در کلانشهر تهران ، برای تابستان امسال مشهد درنظر گرفته شده است . با شروع اجرای این طرح شاهد ترافیک عجیبی در ورودی های محدوده طرح هستیم ، ترافیکی که شاید اول از همه معلول عدم آگاهی مسافران پرشماری است که از اجرا و وجود چنین طرحی روحشان هم خبردار نبوده و حال که در ترافیک ورودی محدوده ی آن قرار گرفته اند متوجه وجود چنین طرحی شده اند . اما جالبتر آنکه برخی از زائران با وجود آگاهی از اجرای چنین طرحی باز هم سعی در ورود به محدوده طرح دارند . این افراد با توقف و جروبحث های زیاد با پلیس مستقر در ورودی محدوده سعی دارند با مطرح کردن بهانه زائر بودن ، مسیر خود را به سمت حرم ادامه دهند . برخی نیز اصلا از ماهیت و نحوه کارکرد چنین طرحی آگاهی ندارند و اصلا نمی دانند زوج و فرد یعنی چه !!! ... این افراد اغلب در هنگام سعی برای ورود به این محدوده با ممانعت پلیس مواجه شده و دقایقی صرف توجیه!!! شدن آنها راجع به چیستی پدیده زوج و فرد می شود. و مورد آخر اینکه تبلیغات فراوانی راجع به وجود فناوری های نظارتی فوق پیشرفته!!! و دوربین های ثبت تخلف گسترده در ورودی های محدوده شده بود ، اما معلوم نیست وجود این همه افسر راهنمایی و رانندگی در ورودی های طرح (که خود بیش از پیش به کورتر شدن گره های ترافیکی دامن می زنند...) به چه دلیل است ...

شاید سعی بیشتر در احداث پارکینگ های عمومی و رعایت استانداردهای لازم برای احداث پارکینگ در هر کاربری و همچنین بهبود وضعیت کیفی و کمی حمل و نقل عمومی (به جای افزایش صِرف هزینه استفاده از آنها) و تنوع در انتخاب وسایل حمل و نقل عمومی راهکارهایی پایدارتر و مطلوب تر جهت حل و یا حداقل کاهش مشکلات ترافیکی مشهد باشند. mozoat.blogfa.com
پاسخ
#2
از مـ ــاسـ ـت کــ ـه بـ ــر مــ ـاسـ ــت :40:

ای شهرساز ای وارث هرج ومرج شهرهای خسته و ای آشنای اندوه شهر بر هجوم دردهای شهر بتاز .
پاسخ
#3
سلام ممنون صحبتاتون عالی بود....ولی بنظر من مشکل از پایه است.....اول باید برای همه فرهنگ سازی بشه..شاید درست کردن پارکینگ و....بتونه مقطعی مشکل رو حل کنه اما راه حل اساسی نیست..بنظر من باید شهروندان مشهدی از حمل ونقل عمومی استفاده کنند چون اینطوری زودتر وبی دغدغه تر به مقصدشون میرسند... من که خودم به عنوان یک شهروند واقعا رعایت میکنم.امااگر همه اینطوری فکر کنند خود درد بهبود پیدامیکنه ونیاز به مسکن نیست...!!!
پاسخ
#4
(2014/08/02، 06:58 AM)bastani72 نوشته است:  سلام ممنون صحبتاتون عالی بود....ولی بنظر من مشکل از پایه است.....اول باید برای همه فرهنگ سازی بشه..شاید درست کردن پارکینگ و....بتونه مقطعی مشکل رو حل کنه اما راه حل اساسی نیست..بنظر من باید شهروندان مشهدی از حمل ونقل عمومی استفاده کنند چون اینطوری زودتر وبی دغدغه تر به مقصدشون میرسند... من که خودم به عنوان یک شهروند واقعا رعایت میکنم.امااگر همه اینطوری فکر کنند خود درد بهبود پیدامیکنه ونیاز به مسکن نیست...!!!

سلام ، نظرلطفتونه ، ببینید دوست عزیز من خودم همیشه از حمل و نقل عمومی استفاده کردم و میکنم ، چه زمانی که ماشین شخصی داشته باشم و چه زمانی که به هر دلیلی نتونم از ماشین شخصی استفاده کنم ، اما اینم در نظر بگیرین که اگر کیفیت حمل و نقل عمومی بخواد همینجوری بمونه ، حتی با فرهنگ سازی خیلی قوی هم نمیتونیم شهروندان رو به سمت استفاده بیشتر از اون ترغیب کنیم.
پاسخ
#5
ممنون از دوستان...
بحث جالبی بود...بانظرات مفید....
جالبه که کاری که توی تهران شایدکم وبیش جواب داده بدون درنظرگرفتن تفاوت های شهری توی مشهد اجرایی شده..
مسلما وضعیت مشهد متفاوته به خاطر اینکه اونجا یه شهر زیارتیه...
شاید نصف ترافیک شهر ونصف عابران خیابون ها اصالتا مشهدی نباشن...بااین وضعیت فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی هم راه به جایی نمی بره..
شاید ساخت تقاطع های غیر همسطح توی نقاط پرترافیک ویاایجاد مسیر های مجزابرای دسترسی به کاربری های متفاوت هم مناسب باشه...
ضمن اینکه اصلاح اساسی مسیر های حمل ونقل عمومی هم باید توی دستور کار قرار بگیره...
والبته ارتقاء کیفیت وسائل حمل ونقل عمومی...
امیدوارم طرح های شهری قبل از اجرایی شدن حداقل یکی دوبار مورد بحث جدی قرار بگیرن...
شاید باهزینه کمتر مشکلات بیشتری حل بشه...
بخدا گاهی فکر میکنم فعالیت های شهرسازی تومملکت ما شبیه کارای پت ومته...!!!!!!!
پاسخ

اطلاعات موضوع

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

ابزار و امکانات موضوع

    پرش به انجمن: