شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.

Urbanity

Welcome to انجمن تخصصی شهرسازی ایران, Guest! Log In or Sign Up
کاربر گرامی با عرض سلام، تقاضا داریم جهت استفاده از حداکثر امکانات تالار گفتگوی شهرسازان در سایت عضو شوید یا از کاربری فعلی خود وارد شويد . با تشکر
عضویت در انجمن شهرسازی ورود به انجمن شهرسازی

کلاس های آموزشی انجمن شهرسازی ایران


ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
زمان کنونی: ۲-۸-۱۳۹۳، ۰۸:۲۱ عصر
1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان
نویسنده: sharare36
آخرین ارسال: sharare36
پاسخ: 1
بازدید: 1218
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
نویسنده پیام
اعضای طلایی


امتیاز فعالیت درانجمن: 767
وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :215
سپاس های داده شده: 0
سپاس های دریافت شده: 118 در 72 پست
ارسال‌ها: 931
تاریخ عضویت: بهم ۱۳۸۸
اعتبار: 8

سپاس ها 548
سپاس شده 2191 بار در 667 ارسال

رتبه : 27 [LevelLevelLevel]
مجموع امتیازات: 4,933
رنک 65 / 656
92% مانده تا ارتقا رتبه

رنک
فعالیت 313 / 4933
95% مانده تا افزایش رنک

فعالیت
تجربه 26
74% مانده تا افزایش فعالیت

تجربه

ارسال: #1
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
ساختار شبکه های ارتباطی به سه نوع تقسیم می شود:
الف) نوع شعاعی :در این نوع ،تمرکز در نقطه مرکزی قرار دارد و تمام خیابان ها به این مرکز ختم می شود و باعث می شود که خیابانها به صورت شعاع هایی در حول آن نقطه مرکزی افزایش یابند.
ب) نوع قطاعی :ساختار خیابان ها با در نظر گرفتن مساحتی از همه جهات بدون هیچ گونه محدودیتی قابلیت توسعه دارد .اغلب به منظور کوتاه کردن مسیر شکل توسعه دیاگونالی یا به صورت مورب می باشد .برای مسافت های طولانی امکانات زیادی در رابطه با نحوه کاربری آن وجود دارد.
ج) نوع دایره ای : ساختار متمرکز شده بر روی دایره ،فقط در زمان ارتباط به صورت شعاعی یا جهت کوتاه کردن مسیر قطاعی عمل می نماید.

همان طور که گفته شد ارتباط بین مرکز ها و نقاط اصلی یک مجموعه (شهر) توسط خیابان ها صورت می گیرد که به طور کلی به دو نوع تبدیل می شوند :

الف) ارتباط از طریق خیابان های کمربندی :

نکات مثبت :
- جهت ارتباط دادن به یک محیط مسکونی بزرگ قابل استفاده است.
- جهت بازیابی بسیار خوب است و راه های ورودی و خروجی با مسدود بودن یک بلوک توسط اتوبوس نیز قابل استفاده می باشد.

نکات منفی:
- قطع کردن راه های پیاده و ماشین رو؛
- بار زیاد بر روی قسمتی از ترافیک خارجی
- نا امنی در ترافیک به علت سرعت زیاد.

ب) ارتباط توسط خیابان های مستقیم:

نکات مثبت این خیابانها :
- جدا شدن دقیق راه های پیاده و اتوموبیل رو و ترافیک خارجی از محیط دور نگه داشته می شود .
- در زمانی که طراحی قسمتی از فضا مورد نظر باشد امکان کنترل و کاهش سرعت به منظور افزایش ضریب ایمنی وجود دارد.

نکات منفی:
- میزان ارتباطات محدود است (حداکثر طول خیابان های مستقیم 300 متر می باشد )به سختی جهت یابی می شود
- راه های ورودی و خروجی در زمانی که قسمتی از بلوکها مسدود می شوند ،مشکل می گردد و استفاده از خط اتوبوس ممکن نیست.

برش خیابان ها :

راه ها بر حسب ار ترافیکی به 6 دسته تقسیم می گردند که عبارتند از :

- راه های مستقل پیاده رو و عبور دوچرخه :

در طراحی این راه ها باید به موارد مختلفی توجه کرد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

باید حداکثر فاصله راه پیاده بین پارکینگ و درب ورودی منزل 100 متر باشد.

باید حداکثر فاصله بین راه خروجی و ورودی منزل برای آمبولانس و تانکر نفت وغیره 5m باشد

طراحی راه ها برای فضاهای مسکونی تاثیر بسیاری بر روی افراد محیط مسکونی مورد نظر دارد.



- راه های ماشین رو در فضای مسکونی :

خیابان ها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی ،معمولا از سنگ فرشهای مناسب ،قطعات بتنی یا موزایک ،مخلوطی از آسفالت یا آجر یا قطعات بتنی و سنگ های طبیعی ساخته می شود .این نوع راهها خود به سه نوع تبدیل می شوند:

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی تک واحدی

- راه های ماشین رو در محیط منازل زنجیره ای

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی در طبقات

راه های اتومبیل رو در محیط مسکونی دارای این خاصیت است که به علت اندازه های کوچکتر و تاسیسات ارتباطی محدودتر ،مخارج را کاهش می دهد و خواسته های مردم ساکن محیط را نیز برآورده می سازد.به پیاده ها و کودکان توجه خاصی مبذول می گردد و کلیه افراد به راحتی می توانند به مقاصد و منازل خود دسترسی داشته باشند.

خیابان های پخش کننده :

این خیابانها ،راه حلی برای مقابله با رفت و آمد ها با سرعت بسیار بالا و بروز نا امنی در ترافیک ،ارائه می دهند. وجود انحنا در طراحی این خیابانها و عقب نشینی و تعیین محل توقف اتومبیل ها موجب می شود که اتومبیل ها سرعت زیادی نداشته باشند .بنابراین ایمنی بیشتری در ترافیک و فضای بیشتری برای افراد پیاده به وجود آمده است .

خیابانهای پخش کننده اگرچه از نظر طراحی ،عرض پروفیل مساوی دارند اما از نظر رفت آمد یا قوسها و جرییات تفاوت زیادی ندارند ،زیرا در درجه اول به رفت آمد روان توجه شده است .توسعه ترافیک در درجه اول ،می تواند نه تنها برای اتومبیل ها در خیابانهای منتهی به محیط های مسکونی ،بلکه برای افراد پیاده نیز اشکالات زیادی را به وجود آورد که در زیر به چند نمونه آن اشره شده است :

1- درصد بالای خطر تصادف برای پیاده ها و کودکان به دلیل سرعت زیاد اتومبیلها

2- اشغال فضای زیاد خیابانها و پارکینگ ها

3- با آن که در طول روز ترافیک تراکم کمتری دارد ،استفاده از فضای خیابان برای بازی یا توقف به علت ناامنی امکان پذیر نیست

4- تکنیک های ترافیک و طراحی و نحوه کاربری و همچنین فضای مسکونی محدو گردیده است .

نسبت غلط به معنای واقعی عملکرد ترافیک و فضایی که به آن تعلق دارد ،از یک طرف و خواستهای مختلف فضاهای مسکونی و دیگر فضاها از طرف دیگر ،خطر های رفت آمد و غیر اقتصادی بودن طراحی خیابان ها را موجب می شود که برای این نواحی باید طراحی دیگری را نیز در نظر گرفت .

در تعیین آلترنتیو های مختلف برای انواع خیابانها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی باید مشخصات زیر را در نظر گرفت :

الف) خیابانها با کاربری برای افراد پیاده و دوچرخه سوارها (ترافیک آرام) در مقابل خیابانهای اتومبیل رو رو شانس مساوی دارند و حتی در اولویت قرار می گیرند.

ب) به منظور تامین ایمنی ترافیک و کاهش آلودگی محیط زیست، رفت و آمد در چنین خیابانهایی که صرفا به خیابانهای پخش کننده محیط مسکونی محدود می گردد مقدار سرعت پایین می باشد و حتی در موقعی سرعت به صورت گام به گام و بسیار آهسته انجام می گیرد.

ج) به منظور جدا نمودن فضاهای ترافیک و کاربری های مختلف توسط پروفیل های عرضی ، می توان از کاربری توامان کل مجموعه استفاده کرد.

د) طراحی و بخش مسکن در محدوده خیابانها باید با تزئیناتی همراه باشد و از خطوط و قطعات جداکننده جهت بهبود جزییات ترکیب فضا صرف نظر گردد. راه های محلی در محیط های مسکونی که اتومبیل رو هستند برای ارتباط فضای مسکونی کوچک با حداکثر 50 واحد مسکونی قابل اجراست. خیابان هاب مراکز مسکونی نیز جهت ارتباط دادن فضای مسکونی بزرگتر با بار ترافیک برای حداکثر 100 اتومبیل ایجاد می گردد.

منبع: پژوهشکده معماری و شهرسازی - adonis.ghatre.com
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.(عضویت رایگان است)
مطالب قبلی من :

امضاء:
در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس
هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس
۲۰-۵-۱۳۸۹ ۰۱:۵۳ عصر
مطالب ایشان افزودن سپاس پاسخ به من کلیک کنید
تبلیغات
دانلود فایل صوتی همایش راهکار های موفقیت در کنکور ارشد شهرسازیمشاوره و برنامه ریزی اختصاصی کنکور ارشد شهرسازی

 سپاس شده توسط urban_designer

برای به روز رسانی موضوع کلیک کنیدMy-BB.Ir

موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  شبکه معابر Sharbati 1 379 ۲-۴-۱۳۹۳ ۰۱:۵۲ عصر
آخرین ارسال: zahra2130
  بررسی همخوانی ساختار های جدید در بافت های تاریخی Sharbati 1 363 ۲-۴-۱۳۹۳ ۱۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: zahra2130
  بازشناسی مفهوم و عملکرد ایوان در معماری ایرانی با تاکید بر تاثیر گذاری در ساختار معما Sharbati 2 1,034 ۱-۴-۱۳۹۳ ۰۷:۵۷ صبح
آخرین ارسال: *مهسا*
  ارزيابی كنش متقابل حوزه های نفوذ شهری در شبکه شهری با استفاده از مدل جاذبه sare12 0 147 ۲۹-۲-۱۳۹۳ ۰۷:۳۲ عصر
آخرین ارسال: sare12
  بازشناسی نشانه ها و نماد های هویت بخش با ساختار بافت تاریخی شهر سمنان Sharbati 0 587 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۱۰:۳۰ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  تبیین ساختار فضایی آرمانشهر نظامی Sharbati 0 466 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۰۶:۳۶ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  ساختار گردشگری - مذهبی کلانشهر مشهد gonash 0 372 ۲۸-۸-۱۳۹۱ ۰۱:۲۶ صبح
آخرین ارسال: gonash
  مبانی و ضوابط طراحی شبکه جمع آوری shiva1990 0 608 ۱۴-۴-۱۳۹۱ ۰۴:۴۷ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  عناصر اصلی شبکه فاضلاب shiva1990 0 545 ۱۳-۴-۱۳۹۱ ۱۲:۵۹ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  روند ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران شهری khodad 0 1,335 ۱۳-۷-۱۳۹۰ ۰۲:۲۱ عصر
آخرین ارسال: khodad

پرش به انجمن:


[-]
آخرین مطالب ارسال شده توسط اعضا
مرمت شهری دکتر محسن حبیبی؟؟؟!!!!
شروع کننده:Qanbarzadeh.Mehrnaz آخرین ارسال توسط:rohemot پاسخ ها:5 سوالات و درخواست ها مشاهده:286 زمان:امروز
دوستانی که ازمون مرحله دو دارید ،لطفا کمک کنید
شروع کننده:barf آخرین ارسال توسط:amineh.m پاسخ ها:5 سوالات و درخواست ها مشاهده:744 زمان:امروز
خلاصه جزوه دست نویس زبان تخصصی دانشگاه تهران
شروع کننده:maryam taban آخرین ارسال توسط:golbarg پاسخ ها:24 زبان تخصصي شهرسازي مشاهده:597 زمان:امروز
ترجمه مقاله
شروع کننده:زهراسادات حسینی آخرین ارسال توسط:*shiva* پاسخ ها:1 سوالات و درخواست ها مشاهده:76 زمان:امروز
دانلود نمونه میدان‌های شهری (میدان سرخ مسکو)
شروع کننده:*shiva* آخرین ارسال توسط:*shiva* پاسخ ها:50 دانلود مقالات شهرسازی مشاهده:1492 زمان:امروز
منطقه ستیران
شروع کننده:marziye74 آخرین ارسال توسط:s.kavoosi پاسخ ها:1 سوالات و درخواست ها مشاهده:16 زمان:امروز
فايل كامل كتاب محيط هاي پاسخده
شروع کننده:nasim_z آخرین ارسال توسط:92425063 پاسخ ها:12 سوالات و درخواست ها مشاهده:2653 زمان:امروز
کارگاه برنامه ریزي مسکن - روش و مراحل برنامه ریزی مسکن
شروع کننده:esteglal92blue12 آخرین ارسال توسط:esteglal92blue12 پاسخ ها:0 مقالات برنامه ریزی مسکن مشاهده:53 زمان:امروز
طراحی محله
شروع کننده:azad777 آخرین ارسال توسط:azad777 پاسخ ها:0 مباحث تخصصی شهری مشاهده:24 زمان:امروز
رابطه چگونگي قرارگيري ساختمانهاي بلندمرتبه و منظر شهري
شروع کننده:esteglal92blue12 آخرین ارسال توسط:esteglal92blue12 پاسخ ها:2 مقالات طراحی شهری مشاهده:120 زمان:امروز
طراحي و ارائه مدل سنجش توسعه فرهنگي شهري بر اساس رويکردهاي تفکر هوشمند و ظرفيت سازي ف
شروع کننده:esteglal92blue12 آخرین ارسال توسط:esteglal92blue12 پاسخ ها:0 مقالات بدون دسته بندی مشاهده:26 زمان:امروز
مناسب سازی فضای شهری برای معلولین جسمی و حرکتی
شروع کننده:ghavass آخرین ارسال توسط:samira 73 پاسخ ها:13 سوالات و درخواست ها مشاهده:1495 زمان:امروز
بررسی عوامل مؤثر بر ارتقاء کیفیت فضایی میادین با رویکرد طراحی شهری
شروع کننده:e.motallebi آخرین ارسال توسط:النجم الثاقب پاسخ ها:11 مقالات طراحی میدان مشاهده:525 زمان:امروز
برنامه ریزی و مشاوره ی گام به گام برنامه ریزی شهری 94
شروع کننده:lalina آخرین ارسال توسط:ehsan_amini_49 پاسخ ها:66 کلاس برنامه ریزی شهری-مرحله اول مشاهده:1143 زمان:امروز
مشاوره گام به گام تا کنکور ارشد برنامه ریزی شهری94
شروع کننده:ehsan_amini_49 آخرین ارسال توسط:ehsan_amini_49 پاسخ ها:143 مباحث پایه شهری و شهرسازی مشاهده:2284 زمان:امروز
درخواست جزوه یا کتاب
شروع کننده:خواجه نبی آخرین ارسال توسط:maryam taban پاسخ ها:1 سوالات و درخواست ها مشاهده:47 زمان:امروز
فصل 6 محیط های پاسخده کامل
شروع کننده:venous آخرین ارسال توسط:venous پاسخ ها:0 سوالات و درخواست ها مشاهده:23 زمان:امروز
سوال در مورد انتخاب معیارها و مدل مورد نیاز برای بررسی
شروع کننده:hamid68 آخرین ارسال توسط:hamid68 پاسخ ها:0 سوالات و درخواست ها مشاهده:42 زمان:امروز
مقالات نشریه برنامه ریزی و طراحی شهری آبادنامه
شروع کننده:بریاجی آخرین ارسال توسط:bastani72 پاسخ ها:2 مقالات برنامه ریزی شهری مشاهده:197 زمان:امروز
آموزش اتوکد به صورت کامل
شروع کننده:vivi آخرین ارسال توسط:bastani72 پاسخ ها:5 دانلود نرم افزار مشاهده:3273 زمان:امروز
urbanism

شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.