شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.

Urbanity

Welcome to انجمن تخصصی شهرسازی ایران, Guest! Log In or Sign Up
کاربر گرامی با عرض سلام، تقاضا داریم جهت استفاده از حداکثر امکانات تالار گفتگوی شهرسازان در سایت عضو شوید یا از کاربری فعلی خود وارد شويد . با تشکر
عضویت در انجمن شهرسازی ورود به انجمن شهرسازی

کلاس های آموزشی انجمن شهرسازی ایران


ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
زمان کنونی: ۲۵-۶-۱۳۹۳، ۰۶:۲۳ صبح
1 کاربر حاضر در تاپیک: (0 عضو, و 1 مهمان). 1 مهمان
نویسنده: sharare36
آخرین ارسال: sharare36
پاسخ: 1
بازدید: 1211
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
نویسنده پیام
اعضای طلایی


امتیاز فعالیت درانجمن: 748
وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :215
سپاس های داده شده: 0
سپاس های دریافت شده: 95 در 69 پست
ارسال‌ها: 931
تاریخ عضویت: بهم ۱۳۸۸
اعتبار: 8

سپاس ها 548
سپاس شده 2191 بار در 667 ارسال

رتبه : 27 [LevelLevelLevel]
مجموع امتیازات: 4,933
رنک 65 / 656
92% مانده تا ارتقا رتبه

رنک
فعالیت 313 / 4933
95% مانده تا افزایش رنک

فعالیت
تجربه 26
74% مانده تا افزایش فعالیت

تجربه

ارسال: #1
ساختار شبکه های ارتباطی در شهر
ساختار شبکه های ارتباطی به سه نوع تقسیم می شود:
الف) نوع شعاعی :در این نوع ،تمرکز در نقطه مرکزی قرار دارد و تمام خیابان ها به این مرکز ختم می شود و باعث می شود که خیابانها به صورت شعاع هایی در حول آن نقطه مرکزی افزایش یابند.
ب) نوع قطاعی :ساختار خیابان ها با در نظر گرفتن مساحتی از همه جهات بدون هیچ گونه محدودیتی قابلیت توسعه دارد .اغلب به منظور کوتاه کردن مسیر شکل توسعه دیاگونالی یا به صورت مورب می باشد .برای مسافت های طولانی امکانات زیادی در رابطه با نحوه کاربری آن وجود دارد.
ج) نوع دایره ای : ساختار متمرکز شده بر روی دایره ،فقط در زمان ارتباط به صورت شعاعی یا جهت کوتاه کردن مسیر قطاعی عمل می نماید.

همان طور که گفته شد ارتباط بین مرکز ها و نقاط اصلی یک مجموعه (شهر) توسط خیابان ها صورت می گیرد که به طور کلی به دو نوع تبدیل می شوند :

الف) ارتباط از طریق خیابان های کمربندی :

نکات مثبت :
- جهت ارتباط دادن به یک محیط مسکونی بزرگ قابل استفاده است.
- جهت بازیابی بسیار خوب است و راه های ورودی و خروجی با مسدود بودن یک بلوک توسط اتوبوس نیز قابل استفاده می باشد.

نکات منفی:
- قطع کردن راه های پیاده و ماشین رو؛
- بار زیاد بر روی قسمتی از ترافیک خارجی
- نا امنی در ترافیک به علت سرعت زیاد.

ب) ارتباط توسط خیابان های مستقیم:

نکات مثبت این خیابانها :
- جدا شدن دقیق راه های پیاده و اتوموبیل رو و ترافیک خارجی از محیط دور نگه داشته می شود .
- در زمانی که طراحی قسمتی از فضا مورد نظر باشد امکان کنترل و کاهش سرعت به منظور افزایش ضریب ایمنی وجود دارد.

نکات منفی:
- میزان ارتباطات محدود است (حداکثر طول خیابان های مستقیم 300 متر می باشد )به سختی جهت یابی می شود
- راه های ورودی و خروجی در زمانی که قسمتی از بلوکها مسدود می شوند ،مشکل می گردد و استفاده از خط اتوبوس ممکن نیست.

برش خیابان ها :

راه ها بر حسب ار ترافیکی به 6 دسته تقسیم می گردند که عبارتند از :

- راه های مستقل پیاده رو و عبور دوچرخه :

در طراحی این راه ها باید به موارد مختلفی توجه کرد که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

باید حداکثر فاصله راه پیاده بین پارکینگ و درب ورودی منزل 100 متر باشد.

باید حداکثر فاصله بین راه خروجی و ورودی منزل برای آمبولانس و تانکر نفت وغیره 5m باشد

طراحی راه ها برای فضاهای مسکونی تاثیر بسیاری بر روی افراد محیط مسکونی مورد نظر دارد.



- راه های ماشین رو در فضای مسکونی :

خیابان ها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی ،معمولا از سنگ فرشهای مناسب ،قطعات بتنی یا موزایک ،مخلوطی از آسفالت یا آجر یا قطعات بتنی و سنگ های طبیعی ساخته می شود .این نوع راهها خود به سه نوع تبدیل می شوند:

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی تک واحدی

- راه های ماشین رو در محیط منازل زنجیره ای

- راه های ماشین رو در محیط مسکونی در طبقات

راه های اتومبیل رو در محیط مسکونی دارای این خاصیت است که به علت اندازه های کوچکتر و تاسیسات ارتباطی محدودتر ،مخارج را کاهش می دهد و خواسته های مردم ساکن محیط را نیز برآورده می سازد.به پیاده ها و کودکان توجه خاصی مبذول می گردد و کلیه افراد به راحتی می توانند به مقاصد و منازل خود دسترسی داشته باشند.

خیابان های پخش کننده :

این خیابانها ،راه حلی برای مقابله با رفت و آمد ها با سرعت بسیار بالا و بروز نا امنی در ترافیک ،ارائه می دهند. وجود انحنا در طراحی این خیابانها و عقب نشینی و تعیین محل توقف اتومبیل ها موجب می شود که اتومبیل ها سرعت زیادی نداشته باشند .بنابراین ایمنی بیشتری در ترافیک و فضای بیشتری برای افراد پیاده به وجود آمده است .

خیابانهای پخش کننده اگرچه از نظر طراحی ،عرض پروفیل مساوی دارند اما از نظر رفت آمد یا قوسها و جرییات تفاوت زیادی ندارند ،زیرا در درجه اول به رفت آمد روان توجه شده است .توسعه ترافیک در درجه اول ،می تواند نه تنها برای اتومبیل ها در خیابانهای منتهی به محیط های مسکونی ،بلکه برای افراد پیاده نیز اشکالات زیادی را به وجود آورد که در زیر به چند نمونه آن اشره شده است :

1- درصد بالای خطر تصادف برای پیاده ها و کودکان به دلیل سرعت زیاد اتومبیلها

2- اشغال فضای زیاد خیابانها و پارکینگ ها

3- با آن که در طول روز ترافیک تراکم کمتری دارد ،استفاده از فضای خیابان برای بازی یا توقف به علت ناامنی امکان پذیر نیست

4- تکنیک های ترافیک و طراحی و نحوه کاربری و همچنین فضای مسکونی محدو گردیده است .

نسبت غلط به معنای واقعی عملکرد ترافیک و فضایی که به آن تعلق دارد ،از یک طرف و خواستهای مختلف فضاهای مسکونی و دیگر فضاها از طرف دیگر ،خطر های رفت آمد و غیر اقتصادی بودن طراحی خیابان ها را موجب می شود که برای این نواحی باید طراحی دیگری را نیز در نظر گرفت .

در تعیین آلترنتیو های مختلف برای انواع خیابانها و راه های ماشین رو در محیط مسکونی باید مشخصات زیر را در نظر گرفت :

الف) خیابانها با کاربری برای افراد پیاده و دوچرخه سوارها (ترافیک آرام) در مقابل خیابانهای اتومبیل رو رو شانس مساوی دارند و حتی در اولویت قرار می گیرند.

ب) به منظور تامین ایمنی ترافیک و کاهش آلودگی محیط زیست، رفت و آمد در چنین خیابانهایی که صرفا به خیابانهای پخش کننده محیط مسکونی محدود می گردد مقدار سرعت پایین می باشد و حتی در موقعی سرعت به صورت گام به گام و بسیار آهسته انجام می گیرد.

ج) به منظور جدا نمودن فضاهای ترافیک و کاربری های مختلف توسط پروفیل های عرضی ، می توان از کاربری توامان کل مجموعه استفاده کرد.

د) طراحی و بخش مسکن در محدوده خیابانها باید با تزئیناتی همراه باشد و از خطوط و قطعات جداکننده جهت بهبود جزییات ترکیب فضا صرف نظر گردد. راه های محلی در محیط های مسکونی که اتومبیل رو هستند برای ارتباط فضای مسکونی کوچک با حداکثر 50 واحد مسکونی قابل اجراست. خیابان هاب مراکز مسکونی نیز جهت ارتباط دادن فضای مسکونی بزرگتر با بار ترافیک برای حداکثر 100 اتومبیل ایجاد می گردد.

منبع: پژوهشکده معماری و شهرسازی - adonis.ghatre.com
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.(عضویت رایگان است)
مطالب قبلی من :

امضاء:
در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس
هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس
۲۰-۵-۱۳۸۹ ۰۱:۵۳ عصر
مطالب ایشان افزودن سپاس پاسخ به من کلیک کنید
تبلیغات
مشاوره و برنامه ریزی اختصاصی کنکور ارشد شهرسازیموسسه کوبه

 سپاس شده توسط urban_designer

برای به روز رسانی موضوع کلیک کنیدMy-BB.Ir

موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  شبکه معابر Sharbati 1 366 ۲-۴-۱۳۹۳ ۰۱:۵۲ عصر
آخرین ارسال: zahra2130
  بررسی همخوانی ساختار های جدید در بافت های تاریخی Sharbati 1 352 ۲-۴-۱۳۹۳ ۱۲:۵۶ عصر
آخرین ارسال: zahra2130
  بازشناسی مفهوم و عملکرد ایوان در معماری ایرانی با تاکید بر تاثیر گذاری در ساختار معما Sharbati 2 997 ۱-۴-۱۳۹۳ ۰۷:۵۷ صبح
آخرین ارسال: *مهسا*
  ارزيابی كنش متقابل حوزه های نفوذ شهری در شبکه شهری با استفاده از مدل جاذبه sare12 0 131 ۲۹-۲-۱۳۹۳ ۰۷:۳۲ عصر
آخرین ارسال: sare12
  بازشناسی نشانه ها و نماد های هویت بخش با ساختار بافت تاریخی شهر سمنان Sharbati 0 561 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۱۰:۳۰ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  تبیین ساختار فضایی آرمانشهر نظامی Sharbati 0 460 ۱۱-۲-۱۳۹۲ ۰۶:۳۶ صبح
آخرین ارسال: Sharbati
  ساختار گردشگری - مذهبی کلانشهر مشهد gonash 0 366 ۲۸-۸-۱۳۹۱ ۰۱:۲۶ صبح
آخرین ارسال: gonash
  مبانی و ضوابط طراحی شبکه جمع آوری shiva1990 0 599 ۱۴-۴-۱۳۹۱ ۰۴:۴۷ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  عناصر اصلی شبکه فاضلاب shiva1990 0 538 ۱۳-۴-۱۳۹۱ ۱۲:۵۹ عصر
آخرین ارسال: shiva1990
  روند ساختار تشکیلاتی مدیریت بحران شهری khodad 0 1,328 ۱۳-۷-۱۳۹۰ ۰۲:۲۱ عصر
آخرین ارسال: khodad

پرش به انجمن:


[-]
آخرین مطالب ارسال شده توسط اعضا
دانلود ترجمه کامل کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته شهرسازی-دکتر فرهادی
شروع کننده:Sharbati آخرین ارسال توسط:lenaa پاسخ ها:84 زبان تخصصي شهرسازي مشاهده:2713 زمان:امروز
بررسی و تحلیل نقش مقیاس شهر در میزان حس تعلق به مکان - مطالعه موردی تهران
شروع کننده:esteglal92blue12 آخرین ارسال توسط:safaie15 پاسخ ها:2 مقالات طراحی شهری مشاهده:131 زمان:دیروز
شرح خدمات طرح آماده سازی
شروع کننده:h_m_love_2 آخرین ارسال توسط:EBTEHAJ پاسخ ها:7 طرح شهرسازی 4 مشاهده:4736 زمان:دیروز
مفهوم چشم انداز
شروع کننده:*•●FallahZaDeh●•* آخرین ارسال توسط:*•●FallahZaDeh●•* پاسخ ها:37 سوالات و درخواست ها مشاهده:957 زمان:دیروز
gis-sols-for-urban-planning
شروع کننده:*•●FallahZaDeh●•* آخرین ارسال توسط:*•●FallahZaDeh●•* پاسخ ها:37 مقالات GIS مشاهده:769 زمان:دیروز
اینم قسمت سوم فونت های کد
شروع کننده:*•●FallahZaDeh●•* آخرین ارسال توسط:*•●FallahZaDeh●•* پاسخ ها:9 گرافيك رايانه ای در شهرسازی مشاهده:192 زمان:دیروز
جزوه درآمدی بر شهر شناسی *فصل دوم *
شروع کننده:*•●FallahZaDeh●•* آخرین ارسال توسط:*•●FallahZaDeh●•* پاسخ ها:14 درآمدی بر شهرشناسی مشاهده:422 زمان:دیروز
رشد شهری و برنامه ریزی راهبردی فضایی در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
شروع کننده:safaie15 آخرین ارسال توسط:mania_m پاسخ ها:1 دانلود مقالات شهرسازی با فرمت pdf مشاهده:78 زمان:دیروز
كاربرد شيوه های گرافيكی – بصری در تدوين چشم انداز
شروع کننده:atefeh.d آخرین ارسال توسط:atefeh.d پاسخ ها:0 مقالات طراحی شهری مشاهده:51 زمان:دیروز
درخواست تکمیل پرسشنامه
شروع کننده:shahrzad m آخرین ارسال توسط:shahrzad m پاسخ ها:0 سوالات و درخواست ها مشاهده:143 زمان:دیروز
کمک: طراحی ساحلی هوشمند
شروع کننده:aaiillaarr آخرین ارسال توسط:aaiillaarr پاسخ ها:0 سوالات و درخواست ها مشاهده:79 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۳
تدریس آنلاین اسکیس طراحی شهری ( کاملا رایگان )
شروع کننده:Sharbati آخرین ارسال توسط:rizemize_ph پاسخ ها:39 کارگروه های تخصصی شهرسازی مشاهده:1340 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۳
بررسی شاخصهای كالبدی اجتماعی مسكن در تعيين بلوكهای فقيرنشين با استفاده ...
شروع کننده:esteglal92blue12 آخرین ارسال توسط:safaie15 پاسخ ها:2 مقالات برنامه ریزی مسکن مشاهده:144 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۳
پوزش به دلیل کمرنگ شدن فعالیتم...
شروع کننده:mariii آخرین ارسال توسط:النجم الثاقب پاسخ ها:12 مطالب جالب دیگر مشاهده:292 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۳
تبریک ! کسب رتبه اول کنکور طراحی شهری 93 در کلاس های اربنیتی urbanity
شروع کننده:riazat آخرین ارسال توسط:rizemize_ph پاسخ ها:19 اطلاعیه ها مشاهده:1501 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۳
برنامه ریزی و مشاوره ی گام به گام برنامه ریزی شهری 94
شروع کننده:lalina آخرین ارسال توسط:sh.pa پاسخ ها:41 کلاس برنامه ریزی شهری-مرحله اول مشاهده:382 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۳
جایگاه شهرسازی و شهرسازان...
شروع کننده:Qanbarzadeh.Mehrnaz آخرین ارسال توسط:Qanbarzadeh.Mehrnaz پاسخ ها:6 تالار نقد و بررسی مشاهده:168 زمان:۲۳-۶-۱۳۹۳
منابع کنکور دکترای شهرسازی
شروع کننده:phd.jozveh آخرین ارسال توسط:phd.jozveh پاسخ ها:1 مشاوره در رابطه با كنكور دكتري مشاهده:239 زمان:۲۲-۶-۱۳۹۳
مرکزیت ، جایگاه و پراکندگی مساجد در محله های شهر
شروع کننده:esteglal92blue12 آخرین ارسال توسط:esteglal92blue12 پاسخ ها:0 مقالات برنامه ریزی شهری مشاهده:120 زمان:۲۲-۶-۱۳۹۳
مطالعه و بررسی جابه جايی سرمايه از شهرهای مرزی و پيامدهای اقتصادی
شروع کننده:esteglal92blue12 آخرین ارسال توسط:esteglal92blue12 پاسخ ها:0 اقتصاد شهری مشاهده:77 زمان:۲۲-۶-۱۳۹۳
urbanism

شما وارد حساب خود نشده و یا ثبت نام نکرده اید. لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید تا بتوانید از تمامی امکانات انجمن استفاده کنید.