تبلیغات متنی شما در این بخش
  • کلاس GIS کاربردی در شهرسازی

    اطلاعات و پیش ثبت نام کلاس جی آی اس در شهرسازی

    http://urbanity.ir/form/view.php?id=10211
  • کلاس بافت فرسوده در شهرسازی

    جهت آمادگی برای کار در دفاتر نوسازی و شرکت ها

    ثبت نام به زودی
  • کلاس آزمون نظام مهندسی شهرسازی

    شرکت در این کلاس برای همه شهرسازان لازم است

    ثبت نام
  • کلاس سیتی انجین CityEngine

    نرم افزار جدید و کاربردی برای طرح های شهری و سه بعدی سازی شهر

    ثبت نام
آخرین محصولات فروشگاه انجمن
کاریابی انجمن شهرسازی

جهت عضویت در کاریابی کلیک کنید

محل تبلیغات در انجمن ما ، تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه است !

. هنگامی که رادیو پخش زنده دارد شما میتوانید با مراجعه به همین صفحه به رادیو شهرساز گوش کنید.جهت پخش همایش ها و کلاس های خود با 09128989801 تماس بگیرید

موضوع : كارگروه ترافيك باموضوع ايمني در حمل و نقل عمومي دوشنبه14 ارديبهشت94

#1
بسم الله الرحمن الرحيم
۲۲:۰۱،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?:  فاكتورهاي زيادي در ايمني حمل و نقل دخالت دارندکه بررسي همه جانبه اين موضوعات نيازمند سيستمي است كه اين عوامل را به صورت يكپارچه و هماهنگ مديريت نمايد. متأسفانه نگرش کنوني به مقوله ايمني حمل و نقل بيشتر از جهت مسايل فني و مهندسي است و به جنبه هاي مديريتي آن كمتر توجه گرديده است .  
 در کنار پيشرفتهاي فني و مهندسي براي آنکه بتوان تمامي وجوه مرتبط با ايمني را شناخت و تحت کنترل قرار داد ، لازم است با ديدگاه و نگرش سيستماتيک آ نرا بررسي نموده و از نظام يکپارچه سازي و سيستم هاي اطلاعات مديريت در سازمان بهره جست. سيستم مديريت ايمني با ايجاد يک بستر مناسب راه را براي رسيدن به عملکرد ايمن سازمان فراهم ميکند. در کنار رشد روزافزون دانش بشر در زمينه هاي گوناگون ، ايمني او همواره از سوي خطرات ناشي از عوامل دروني و محيطي سيستمهاي مختلف مورد تهديد قرار گرفته است.
۲۲:۰۱،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: +
۲۲:۰۳،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: ایمنی را به دوبخش مطالعاتی کنیم یکی بخش طراحی یکی بخش اجرا
۲۲:۰۳،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: اینطور دور نمی شویم از موضوع
۲۲:۰۴،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: جناب مهندس سلیم پور این موضوع امشب در تخصص شما کنید شده همچنان سرپا گوشیم
۲۲:۰۴،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: گنجیده
۲۲:۰۵،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: صنعت حمل و نقل نيز به عنوان يکي از مهمترين صنايع از اين قاعده مستثني نبوده و عليرغم داشتن جنبه هاي اقتصادي بسيار ، ايمني انسان را مورد تهديد قرار داده است. در ميان شقوق مختلف حمل و نقل ،حمل و نقل جاده اي با توجه به گستردگي و فراگيري آن از اهميت ويژه اي برخوردار است. قرارگرفتن ايران در قلب كريدور شمال - جنوب مزيت نسبي براي کشور فراهم نموده اما به رغم برخورداري از اين موقعيت متأسفانه به دليل ساختار نامطلوب و عدم بهره برداري مناسب ، اين مزيت نه تنها براي کشور سود آور نبوده بلکه باعث زايل نمودن سرمايه هاي ملي نيز شده است. مهمترين نقطه ضعف در شبکه حمل و نقل جاده اي فقدان ايمني کافي در سيستم است. فاكتورهاي زيادي در ايمني حمل و نقل دخالت دارندکه بررسي همه جانبه اين موضوعات نيازمند سيستمي است كه اين عوامل را به صورت يكپارچه و هماهنگ مديريت نمايد. متأسفانه نگرش کنوني به مقوله ايمني حمل و نقل بيشتر از جهت مسايل فني و مهندسي است و به جنبه هاي مديريتي آن كمتر توجه گرديده است
۲۲:۰۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: دوستان چرا از موضوع دور می شوید به صورت صاده تر ایمنی در دو بخش گنجیده شده امشب یک بخش را طی کنیم بخش بعدی فردا شب
۲۲:۰۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: امشب بخش طراحی
۲۲:۰۷،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: سلام مهندس آریان نژاد فعلا از فرمایشات سرکار خانم مهندس پرویزی درس میگیرم
۲۲:۰۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: بله ایشان استاد ماست
۲۲:۰۹،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: دوستان این فقط چکیده ای بود...
بنده سرپا گوشم که شما دوستان مطلبی یاد بگیرم...
۲۲:۰۹،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: بیشتر توضیح می دهیم در طراحی هم جاده و هم وسیله و هم عابر نقش اساسی دارند
۲۲:۰۹،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: پس یک مثلث تشکیل میدهند ... شاید در راس این مثلث عابر پیاده باشد
۲۲:۱۰،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: با اجازه از مدیریت در خصوص طراحی که این سه رکن اساسی در ایمنی است را بررسی و فردا درخصوص اجرا بحث شود
۲۲:۱۰،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: بله انسان یا هما عابر پیاده اصلی ترین بخش ایمنی است
۲۲:۱۱،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: چون هم استفاده کننده و هم ابداء کننده است
۲۲:۱۱،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: بحث ایمنی طراحی وسایل نقلیه که خارج بحث ماست. روی تسهیلات ثابت تمرکز کنیم
۲۲:۱۲،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: روی محل های استفاده از این وسایل و علایم نشان دهنده این وسایل نصبت به دیگر وسایل
۲۲:۱۲،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: می شه که بحث کرد
۲۲:۱۳،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: دوستان مرحله اول ایمنی...
فکر میکنید در ایمنی چه فاکتورهایی دخیل هستند.؟
۲۲:۱۴،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: آقای مهندس سلیم پور در طراحی مکان های که وسایل نقلیه از آن استفاده می کنند چه تحصیلاتی بکار می برید
۲۲:۱۴،‏ ۴ مه - یاشار دادرس. ترافیک: +
۲۲:۱۴،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: بحث گسترده ای است
۲۲:۱۵،‏ ۴ مه - افشار ترافیک: +
۲۲:۱۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: خانم مهندس پرویزی بحث گسترده ای است از یک جا شما شروع کنید
۲۲:۲۰،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: در مورد وسایل ایمنی شروع کنیم
۲۲:۲۰،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: چه امکاناتی لازم بر این امر است
۲۲:۲۱،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: بیشتر توضیح بدید
۲۲:۲۵،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: برای ایجاد ایمنی برای وسایل نقلیه بنا به محل از تسهیلات مختلفی استفاده می شود. برای محل دماغه ها معمولا از بشکه، میل باتومی، گل میخهای سرامیکی چدنی پلاستیکی استفاده می شود
۲۲:۲۵،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: دوستان لطفا همکاری کنند
۲۲:۲۶،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: البته با نصب تابلوهای فانوسی ال ای دی سولار نیز محل خطر را مشخص میکنیم
۲۲:۲۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: یعنی تسهیلات ایمنی را مورد بحث قرار بدیم
۲۲:۲۷،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: در آیلندها یا نصب تابلوهای فانوسی مسیر نما ،جهت نماهای مختلف مشخص میشود
۲۲:۲۷،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: ایمنی در وسایل حمل و نقل هم مورد بحث است
۲۲:۲۸،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: متوجه منظورتون نشدم. ایمنی در وسایل جمل و نقل؟
۲۲:۲۸،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: بله ایمنی از هر لحاظ
۲۲:۲۸،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: جاده
۲۲:۲۸،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: وسیله
۲۲:۳۱،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: طراحی جانمایی و نصب تسهیلاتی هم که ذکر شد ایمنی در جاده را برای وسایل نقلیه تامین میکنند. لازم به ذکر است این تسهیلات همگی در آیین نامه 167 ایمنی راهها بسان شده
۲۲:۳۱،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: بیان
۲۲:۳۳،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: در بحث ایمنی راههای درون و برون شهری آیین نامه یاد شده فصل الخطاب مهندسان ترافیک می باشد
۲۲:۳۴،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: بله
۲۲:۳۴،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: طراحی ایمنی تجهسزات متحرک حمل و نقل که همان وسایل نقلیه باشند خارج از بحث شهرسازی و راهسازی است و در حیطه رشته مهمدسان مکانیک است
۲۲:۳۴،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: جناب سلیم پور آیا ضوابط ایمنی در تمام ایران یکسان است
۲۲:۳۵،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: از قبسل ایمنی ترمزها سیستم تعلیق حودرو
۲۲:۳۵،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: یا قابل تغییر بر اساس طراح دارد
۲۲:۳۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: اگر در آیین نامه ضوابط آماده باشد آیا طراح بر خلاف آیین نامه می تواند اقدامی انجام بده
۲۲:۳۷،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: طبق مصوبه هیئت دولت که در ابتدای آیین نامه 167 ذکر شده رعایت استانداردهای قید شده در آیین نامه ایمنی در کلیه راههای ایران الزامی است
۲۲:۳۸،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: طراح بایستی بر اساس صوابط قسد شده نسبت به طراحی اثدام.نماید. دستگاه نظارت در شهرداری ها و در اداره راه وظیفه اش کنترل این مسایل است
۲۲:۳۹،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: یونس جان کس دیگه ای هم هست یا منم و خودت داریم نون بیار کباب ببر بازی میکنیم؟
۲۲:۳۹،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: اگر یگان اجرایی شهرداری بر خلاف آیین نامه طرحی بده که در آیین نامه نباشد و اجرا شود چی قانونی ثبت شده
۲۲:۴۰،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: دوستان مناظر گرند
۲۲:۴۰،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?:
۲۲:۴۰،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: بسته به مورد بایستی از صاحب نظران موصوع نظر گرفت
۲۲:۴۳،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: البته در خیلی اط موارد طرح ها بر اساس صوابط طراحی میشوند.در مرحله تایید طرح توسط مدیران خیلی از ملاحظات ناقض استانردها شده و در نهایت چسزی که اجرا میشود با چیزی که طراحی شده خیلی فرث داره. در نهایت میشه یک شیر بی یال و دم
۲۲:۴۳،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: دوستان غلط های املایی رو ببخشید
۲۲:۴۴،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: خوب در این خصوص نظارت چه نقشی دارد
۲۲:۴۵،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: در اجرا و در طراحی و در نظارت همه چی تابع نظر مدیر بالا دسته.
۲۲:۴۵،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: ولا غیر.
۲۲:۴۶،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: یعنی هر کی کار خودشو انجام میده
۲۲:۴۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: یعنی موسی به دین خود عیسی به دین خود
۲۲:۴۷،‏ ۴ مه - امیدی ترافیک: شما غیر از این دیدین؟
۲۲:۴۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: چرا در ایران شهرسازی کار خودشو حمل و نقل کار خودشو و شهرداری کار خودشو انجام میده
۲۲:۴۸،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: مطمئنيد!?
۲۲:۴۸،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: بله بنده طرحی برای اصلاح دادم که تصادفات به صفر می رسوند باز آمده تصادفات به چندین برابر رسوندن
۲۲:۴۹،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: ?كجا؟!
۲۲:۴۹،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: دیدگاه لشکر
۲۲:۵۰،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: از وسط میدان یک راه باز کردند
۲۲:۵۰،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: کجا آیین نامه آمده وسط میدان راهی باز بشه
۲۲:۵۰،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: ديدگاه لشکر ببخشيدكجاست?
۲۲:۵۰،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: روبه روی استانداری مشهد
۲۲:۵۱،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: مسائل ایمنی در حمل و نقل

 1. مشکلات تصادفات جاده ای :
  - مرگ بیش از7 1/1 میلیون نفردر اثر تصادفات جاده در سراسر دنیا
  - طبق مطالعات سازمان سلامتی دنیا ، بیشترین عامل صدمه زننده به سلامت ، تصادفات
    ترافیکی هستند
  - تصادفات ترافیکی سومین عامل مرگ و میر در جهان می باشند
۲۲:۵۱،‏ ۴ مه - رویا مرتضی پور. ترافیک: با عرض پوزش از دوستان عزیزم الان تو مهمونی بزرگی هستم بهم اجازه نمیدن گوشی دست بگیرم با عرض شرمندگی از حضور همه دوستان عزیزم لطفا عفو بفرمائید???
۲۲:۵۲،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: اشکال نداره باز ساعت 2 من شما بحث می کنیم
۲۲:۵۲،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: ?????
۲۲:۵۲،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: تو اين مهموني بزرگ شما و گوشيتون از كجا پيداس???
۲۲:۵۲،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: ما هم راه میدن
۲۲:۵۲،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: .دیگاه اقتصادی در ایمنی راه :
- اغلب تصادفات جاده ای برابر1 تا 3 درصد تولیدات گیاهی طبیعی است 
- رشد ضرر در کشورها حدود 100 میلیون دلار است 
-کاهش این ضررها توسط دولت با بالا بردن امنیت در جامعه صورت می گیرد 

 3.گسترش پیشرفت یک برنامهء امنیتی راه :
-یک برنامهء امنیتی جاده، پیش نیازی برای دستیابی به رشد مناسب و یا امنیت جاده است 
- این برنامه باید طولانی مدت باشد و به ایجاد منابع بعدی برای امنیت جاده کمک کند

4.مسئولیت های موسسه ای از ایمنی راه :
رشد ایمنی نیاز به مشارکت بسیاری از سازمانهای مختلف دارد. مسئولیت های موسسه ای ازایمنی راه عبارت اند از :
- یک شرح کار برای رئیس اجرایی از سازمان NRSG 
- نقش ها و مسئولیت های NRSG که شامل لیستی از سازمان که باید در کمیته بیان شود
- یک دستور اجرایی و مسئولیت های سازمانهای متفاوت در ادارهء امنیت جامعه که شامل گروه های مهم هستند و هر کدام نقش مهمی در کاهش تصادفات جاده ای ایفا می کنند
۲۲:۵۳،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: تو وسط ميدون??که راه باز کردن?
۲۲:۵۳،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: آره
۲۲:۵۳،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: کجا دنیا ضوابط قید شده
۲۲:۵۴،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: من الان مدرک لیسانس ترافیک را آتیش می زنم
۲۲:۵۴،‏ ۴ مه - رویا مرتضی پور. ترافیک: چشم حقم باید جریمه بشم???
۲۲:۵۴،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: مديريت راه هم در ايمني راه تاٽير نيست دوستان..
۲۲:۵۴،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: ?????
۲۲:۵۵،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: .ارزش گذاری فعالیت های ایمنی راه :
 - توجه اولیه روی قوی کردن موسسه ها که جزء برنامهء اجرایی درکشور های در حال  
  توسعه است 
 - ساختن امکانات در جهت کاهش تعداد تصادفات 
 - یک چهار چوب قانونی برای رشد و دانش و عمومیت ایمنی جاده 

6.سیستم اطلاعاتی و تجزیه :
- نقش مرکزی اطلاعات در فعالیت های ایمنی  جاده و مشکلات جاده ای 
- تهیه یک سری گزارشات استاندارد  شده برای ذخیره و تجزیه اطلاعات
- کسب اطلاعات  برای برنامه ریزی و ارزشیابی  توسط سازمان تحقیقاتی حمل و نقل 
   انگلستان و مرکز تحقیقات تکنیکی (VTT)
  
 7 .سرمایه گذاری روی امنیت جاده :
 - ایجاد یک  منبع ذخیره ای  جهت راه اندازی و انجام اقدامات ایمنی
 - سرمایه گذاری روی ایمنی راه از طریق مالیات وابسته به حق بیمه
 - گسترش کانون تصحیح و پیشگیری که معمولا“  روی مالیات سوخت بنیان شده است
۲۲:۵۵،‏ ۴ مه - مهسا نوروزیان. ترافیک: < پيوست نما/آهنگ حذف شد >
۲۲:۵۵،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: خدمت شما اتيش
۲۲:۵۵،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: 8.طراحی جاده ها برای رشد ایمنی :
- معرفی تکنیک های جدید در طراحی جاده ها و فراهم کردن نتایج در کوتاهترین زمان 
-  برنامه ریزی بهتر و آگاهی بیشتر جهت طراحی شبکه جاده

9.حسابرسی ایمنی راه :
- حسابرسی ایمنی راه یک وسیلهء کنترل کنندهء جاده ای است که در بزرگراه های جدید مورد  استفاده قرار می گیرد . موسسهء هاوایی و حمل و نقل  UK، خطوط راهنمایی را برای افزایش میزان ایمنی در بزرگراه ها تدارک دیده اند
 
10.آموزش ایمنی به کودکان :
-آموزش ایمنی به کودکان بهترین وسیله برای رسیدن به هدف است ولی به عنوان یک برنامه بلند مدت  باید به آن نگاه کرد 
 
 11.برنامه های تبلیقاتی :
- افزایش آگاهی عموم  یک بخش مهم از استراتژی سلامتی جاده است و برای اینکه چنین فعالیتهایی موثر واقع شوند باید برپایهء تجزیهء اطلاعات باشند و در یک مسیر سیستماتیک و مشخص طراحی شوند 
۲۲:۵۶،‏ ۴ مه - رویا مرتضی پور. ترافیک: فکر کنم گوشی رو باید دست گرفت دیگه جایی نمیشه پنهان کرد ?? ظاهرا بحث شیرینه?
۲۲:۵۶،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: 2.آموزش رانندگی و امتحان آن :
 - از آنجاکه اغلب تصادفات بخاطر مشکلات رانندگی و نداشتن مهارت کافی رانندگان اتفاق می افتد اولین برنامهء طرح ایمنی راه باید آموزش داده شود و امتحان گرفته شود .

13. قوانین ترافیک :
- در اغلب کشورهای در حال توسعه پلیس ترافیک تحت تعلیم است تا تصادفات جاده ای را کنترل کند و میزان صدمات را کاهش دهد .

14.استانداردهای وسایل نقلیه :
-کاهش تصادفات بوسیلهء خصوصیات ایمنی صندلی ها، محل سر راننده، کیسه های هوا و صندلی مخصوص برای کودکان و ایمنی چرخ ها 
- آزمایش روی چرخ ها و کنترل کیفیت آنها

15.خدمات اورژانسی پزشکی :
- وجود یک بخش مشخص جهت آگاهی دادن به پلیس، آمبولانس و دیگر منابع خدماتی
۲۲:۵۶،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: اگر عکس تکی می خواستید بگیرید اعلام کنید
۲۲:۵۶،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: ??????
۲۲:۵۷،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: خانم مهندس پرویزی خیلی متنی که گذاشتید پر معنی و بجا است
۲۲:۵۸،‏ ۴ مه - ماهک پرویزی?: 6.تحقیقات ایمنی راه :
 - تحقیقات یک بخش مهم از ایمنی راه را به خود اختصاص داده است و در جهت رشد دانش در مورد عوامل ایجاد کنندهء تصادفات جاده ای صورت می گیرد 

17.نقش سازمان NGOs :
- ایمنی راه نمی تواند به تنهایی برعهدهء دولت باشد . خدمات بخش تجاری سازمانها و سازمان دولتی NGOs نقش مهمی در افزایش آگاهی ایمنی جاده ایفا می کند 

نمونه هایی از شرایط مرجع
* توسعه دادن سیستم ها برای جمع آوری اطلاعات جزئی                                                 * تجزیه و تحلیل اطلاعات                                                                                                 * دایر کردن یک طرح ایمنی راه طولانی مدت                                                             * ایجاد نمایندگی هایی برای راهنمایی و هماهنگ کردن فعالیت ایمنی جاده
۲۲:۵۸،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: واقعا دستتون ب بلا خانم مهندس?
۲۲:۵۹،‏ ۴ مه - مهندس آرین نژاد. ترافیک: خانم مهندس از مقاله ای این موارد را قید کردید
۲۲:۵۹،‏ ۴ مه - سام زاده. ترافیک: دوستان اگه تصاويري از ايده مغز در طراحي داشتيد معماري يا شهرسازي به اشتراك بذاريدممنون ميشم
۲۳:
پاسخ

اطلاعات موضوع

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

ابزار و امکانات موضوع

    پرش به انجمن: