تبلیغات متنی شما در این بخش
  • کلاس GIS کاربردی در شهرسازی

    اطلاعات و پیش ثبت نام کلاس جی آی اس در شهرسازی

    http://urbanity.ir/form/view.php?id=10211
  • کلاس بافت فرسوده در شهرسازی

    جهت آمادگی برای کار در دفاتر نوسازی و شرکت ها

    ثبت نام به زودی
  • کلاس آزمون نظام مهندسی شهرسازی

    شرکت در این کلاس برای همه شهرسازان لازم است

    ثبت نام
  • کلاس سیتی انجین CityEngine

    نرم افزار جدید و کاربردی برای طرح های شهری و سه بعدی سازی شهر

    ثبت نام
آخرین محصولات فروشگاه انجمن
کاریابی انجمن شهرسازی

جهت عضویت در کاریابی کلیک کنید

محل تبلیغات در انجمن ما ، تبلیغات هزینه نیست ، سرمایه است !

. هنگامی که رادیو پخش زنده دارد شما میتوانید با مراجعه به همین صفحه به رادیو شهرساز گوش کنید.جهت پخش همایش ها و کلاس های خود با 09128989801 تماس بگیرید

موضوع : نظریه تونی گارنیه

#1
نظریه تونی گارنیه در باره شهر صنعتی
یكی از نخستین نظریه پردازان در زمینه شهرسازی مدرن تونی گارنیه فرانسوی (1948-1869) است كه در سال 1917 طرح معروف شهر صنعتی را منتشر كرد. طرح شهر صنعتی اولین نظریه مدون و كل نگر در زمینه مكان یابی صنایع و طراحی شهری است كه نوعی منطقه بندی صنعتی با گرایش به مفاهیم محیط زیست را ارائه می دهد. در این طرح، مكان یابی صنایع، براساس انواع عملكرد صنایع و اثرات بیرونی آنها تعیین شده است..
طرح شهر صنعتی گارنیه از نظر نحوه رویكرد به مكان یابی صنایع، دارای دو نكته اساسی و تاثیرگذار بوده است. یكی اندیشه جـــــداسازی مناطق صنعتی از سایر كاربری های شهری است كه بعدها در منشور آتن و الگوی طرحهای جامع شهری مورد پذیرش وسیع قرار گرفت. و دیگری پیشنهاد استفاده از كمربند سبز. به منظور ایجاد حائل میان مناطق ناسازگار است، كه امروزه جای استواری در برنامه ریزی و طراحی شهری پیدا كرده است.
اما اثرات مخرب صنایع درون شهری از جمله مسایلی است كه پیوسته باید مورد مطالعه و بازنگری قرار گیرد.
برپاداشتن نسنجیده صنایع، یعنی بدون درنظر گرفتن شرایط محیطی و اقلیمی از جهت وزش باد، كیفیت خاك و تمامی مسائل مربوط به آب گرفته، تا موضوع آلودگی صوتی، دسترس پذیـــری و مانند آنها، می تواند در جنبه های گوناگون زیست محیطی شهر، چون هوا، آب، خاك، جانوران و گیاهان، سكونتگاههای انسانی و سلامتی و بهداشت مردم تاثیر جدی برجای نهــــد. از جمله نمونه های بی توجهی به شرایط اقلیمی، برپاكردن صنایع در فاصله شهرها می باشد.
كارفرما، كه منظور كسی است كه برای تاسیس واحد صنعتی مفروض سرمایه گذاری می كند، باید نسبت به این پیامدها آگاهی كامل داشته باشد و در حالی كه واحد یا مجتمع صنعتی در حال ساخته شدن است (به فرض اینكه محل احداث آن بر پایه مطالعات زیست محیطی تعیین شده باشد) یا حتی پس از آنكه به مرحله بهره برداری می رسد، باید ضرورتاً برای به حداقل رساندن آثار نامطلوب واحد یادشده بر منابع زیست محیطی و كیفیت حیات منطقه اقدام كند و گامهای متناسب بردارد. غالب اوقات ارباب صنایع از نصب تجهیزات آلودگی زدا در واحدها خودداری می كنند و با فرسوده شدن دستگاهها، منابع آلوده ساز نیز گسترش می یابند. گاه مشكل تا آنجا بالا می گیرد كه دیگر نصب تجهیزات كنترل كننده آلاینده ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و در مرحله ای بحرانی، از تعطیلی یك واحد صنعتی گریزی نیست. در اكثر شهرها، بخصوص كلانشهرهای كشورهای جهان سوم، واحدهای صنعتی كاملاً در داخل بافت مسكونی شهر واقع شده اند. علت این امر آن است كه قبلاً مكان یابی واحدهای صنعتی برمبنایی سنجیده و بخصوص با درنظر گــــرفتن ضوابط زیست محیطی انجام نشده است. در واقع فقط دو عامل بر مكان یابی واحد صنعتی، مجتمع صنعتی و حتی شهرك و ناحیه صنعتی تاثیر اساسی داشتند. یكــــی از این عوامل، دسترس پذیری، یعنی نزدیكی به راه دسترسی به مواد خام و بازار مصرف و عامل دوم، كه نقش اساسی تری بازی می كرد، ارزان بودن زمین بود.
بنابر سرشت شهرنشینی بخصوص در كشورهای در حال توسعه و فرایند مهاجرت به شهرها، رشد افقی شهرها شتاب گرفت و در نتیجه این شهرها بودند كه مناطق صنعتی پیرامون را بلعیدند و آنها را در محاصره نواحی مسكونی و تجاری قرار دادند؛ هم اكنون شهرها با معضلاتی مواجه اند كه در واقع برخی از آنها حل نشدنی است. در شرق تهران، منطقه صنعتی خیابان سازمان آب، كه زمانی خارج از شهر قرار داشت، اكنون كاملاً بامناطق مسكونی درهم آمیخته است.
منطقه بندی صنعتی
مفهوم منطقه بندی صنعتی (INDUSTRIAL ZONING) در شهرسازی جهان، ابتدا در اوایل قرن بیستم در ایالات متحده و اروپا به وجود آمد، ولی به سرعـــت به عنوان یكی از اصول طرحهای جامع شهری در سراسر جهان رواج پیدا كرد. اساس منطقه بندی، در آغاز بر جداسازی فعالیتهای ناسازگار، از جمله فعالیتهای صنعتی از نواحی مسكونی استوار بوده، اما این ضوابط در چند دهه اخیر تحولات زیادی به خود دیده است.
در ضوابط اولیه منطقه بندی، اهمیت چندانی برای صنایع قائل نبودند و معمولاً بدترین زمین ها به آنها اختصاص داده می شد. اما به تدریج منطقه صنعتی به عنوان یكی از مناطق اصلی شهر (در كنار مناطق مسكونی و تجاری) اهمیت زیادی پیدا كرد و ضوابط مربوط به نحوه مكان یابی و استقرار واحدهای صنعتی، رو به توسعه و تكامل نهاد. اساس منطقه بندی صنعتی به طور كلی بر دو پایه یعنی طبقه بندی صنایع از یك طرف، و «تعیین مكان مناسب برای هرطبقه از صنایع، از طرف دیگر، استوار است.
رویكرد رایج در شهرسازی امروز جهان این است كه اگرچه ضوابط منطقه بندی و ازجمله ضوابط منطقه بندی صنعتی، در ماهیت خود، برای حفظ سلامت و هدایت توسعه شهری لازم است، اما این ضوابط به صورت قدیمی و سنتی خود با عوارض منفی بسیار همراه بوده و لازم است كه مورد اصلاح و تعدیل قرار گیرد. به همین دلیل در نظام های پیشرفته برنامه ریزی و مدیریت شهری در دنیا، معیارها و روشهای جدیدی برای تدوین و اجرای ضوابط منطقه بندی ابداع شده كه به جای جداسازی كامل كاربری ها، بیشتر به ایجاد تنوع، اختلاط و سازگاری میان آنها و آشتی میان صنعت و شهر گرایش دارد.
از جمله باید به الگوهای جدید منطقه بنــدی مثل منطقه بندی انعطاف پذیر، منطقه بندی چند كاركردی، منطقه بندی شناور، منطقه بندی تشویقی و غیره اشاره كرد.
در معیارهای جدید منطقه بندی صنعتی، به جای جداسازی كامل صنایع و غیرمجاز اعلام كردن گروههای كلی صنایع، رویكرد منطقی تر و عملی تری برای مكان یابی و ساماندهی صنایع مطرح شده است. در این رویكرد، اساس طبقه بندی صنایع و معیارهای مكان یابی آنها، بیشتر بر نحوه كار صنایع و نحوه مدیریت آنها استوار است تا بر نوع صنایع. به این منظور برای شناسایی عملكرد صنایع از استانداردهای خروجی استفاده می شود كه برای كنترل اثرات فعالیت صنعتی مثل دود، بو، صدا، گرد و غبار، ارتعاش، آلودگی آب و غیره تهیه و تــدوین می شود. این نظام را منطقه بندی براساس استانداردهای خروجی می نامند. در این رویكرد. به جای فهرست كردن صنایع مجاز، حداكثر میزان مجاز اثرات بیرونی، كه هر صنعت در ناحیه ای معین می تواند تولید كند معلوم می شود. و این حد به عنوان معیـــار مكان یابی و نحوه استقرار واحدهای صنعتی به كار می رود. البته تدوین و به كارگیری این استانداردها به تكامل روشهای اندازه گیری، ابزارهای دقیق و كاركنان ماهر نیاز دارد، كه به نوبه خود تابع امكانات و میزان كارآیی مدیریت شهری و مدیریت زیست محیطی صنایع است..
مكان یابی و سازماندهی صنایع شهری
به طور كلی، همراه با پیدایش تحول در بنیادهای فنی، اقتصادی و اجتماعی توسعه شهری، معیارهای مكان یابی صنعتی، نیز، در معرض تغییر قرار گرفته است. با پیشرفتهای جدید در زمینه تكنولوژی صنایع، تكنولوژی ارتباطات و كنترل، توسعه امكانات حمل و نقل، سازماندهی واحدهای صنعتی، رشد طراحی شهری و معماری صنعتی و… محدودیت های مكان گزینی صنعتی، به تدریج كاهش یافته و از چارچوب سنتی خود خارج شده است. امروز به جای سیاستهای افراطی طرد صنایع از شهرها، بیشتر از سیاستهایی حمایت می شود كه در راستای تعدیل مشكلات ناشی از صنایع و انطباق دادن هرچه بیشتر فعالیت آنها با نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فضایی شهرها قرار دارد. از جمله این سیاستها، علاوه بر سیاست گسترده نظام نظارت بر عملكرد صنایع، می باید از ایجاد انواع مجتمع های جدید صنعتی و تقویت طراحی شهری و تكامل معماری صنعتی یاد كرد.
در چند دهه اخیر، به منظور كاهش مشكلات استقرار صنایع در شهرها و ایجاد سازگاری بیشتر میـان فعالیتهـای صنعتی و بافت های شهری، اشكال كالبدی جدیدی برای تمركز و استقرار واحدهای صنعتی و خدمات وابسته به آنها ابداع شده است كه از دستاوردهای مثبت ساماندهی صنایع محسوب می شود.
توسعه روزافزون پاركهای علمی، پاركهای صنعتی، مراكز تكنولوژی و انواع مجتمع های صنعتی در كشورهای مختلف جهان، امكانات جدیدی برای مكان یابی و ساماندهی صنایع در جهت حفظ منافع اقتصادی، سلامت محیط زیست و زیبایی شهرها به وجود آورده است. از جمله باید به انواع مجتمع های صنایع شهری اشاره كرد كه اصولاً برای ساماندهی صنایع مورد نیاز شهر تشكیل می شود. مثل: مجتمع صنایع غذایی، مجتمع صنایع مصالح ساختمانی، مجتمع صنایع بافندگی و مجتمع تعمیراتی خودرو.
امروز به بركت توسعه و تكامل معماری صنعتی، بسیاری از كارخانه ها و واحدهای صنعتی به نحوی طراحی و ساخته می شوند كه از نظر منظرسازی و ایجاد تسهیلات جنبی، نه تنها هیچ گونه آسیبی به محیط پیرامون خود نمی رسانند، بلكه باایجاد تحرك اقتصادی، تنوع فضایی و نزدیكی كار و مسكن به افزایش جاذبه و بهسازی محیط شهری كمك می كنند.
پاسخ
#2
خیلی ممنون...
شکوفایی تمدن بشر، برآیند ایده های مهندسین تلاشگر است.
پاسخ

اطلاعات موضوع

کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

ابزار و امکانات موضوع

    پرش به انجمن: